با یو بولت (پیچ کرپی) بیشتر آشنا شوید

با یو بولت (پیچ کرپی) بیشتر آشنا شوید

بست کرپی لوله یا یو بولت یک نوع اتصال دهنده است که برای ایمن سازی در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اتصال دهنده شکل U می‌گیرد . این پیچ‌ها از مواد مختلفی نظیر فولاد و فلزات مقاوم در برابر خوردگی تهیه می‌شوند و بر اساس سایز و جنس دسته‌بندی می‌شوند. آنها از اهمیت زیادی برای ایمنی و مقاومت سازه‌ها برخوردارند.

انکر بولت U را به نام های یو بولت یا پیچ کربی نیز می شناسند. این نوع انکر بولت، یک پیچ منحنی U شکل است که در دو سر آن رزوه قرار دارد. دو سر این بولت وارد مصالح پایه یا قطعات و اجزای یک سازه شده و به عنوان یک بست برای لوله یا تکیه گاه قطعات استفاده می شود. بست کرپی ها یکی از ساده‌ترین و پرکاربردترین انواع انکر بولت ها هستند و در اندازه ها و استاندارد های مختلف تولید می شوند. در ادامه این مطلب قرار است با کرپی یا همان بولت کرپی بیشتر آشنا شده و استانداردها و انواع مختلف آن را بررسی کنیم؛ پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

با یو بولت (پیچ کرپی) بیشتر آشنا شوید

بست کرپی لوله یا یو بولت چیست؟

بست کرپی لوله یا یو بولت یکی از رایج ترین اتصال دهنده هایی هستند که برای کاربردهای مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. آن ها اغلب برای ایمن سازی در صنایع مختلف مانند ساختمان سازی یا نصب در کابل ها و لوله ها مورد استفاده قرار می گیرند. 

بست کرپی لوله، یک اتصال دهنده U شکل با دو بازوی رزوه‌ای است که می تواند به دور یک لوله یا از طریق یک سوراخ داخل بتن یا مصالح دیگر پیچ شود. این بولت ها معمولا از فولاد، فولاد ضد زنگ، برنج یا مس ساخته می شوند و در اندازه ها و اشکال مختلف در بازار موجود هستند. جالب است بدانید که یو بولت ها معمولاً بر اساس شکل خمشی خود به پیچ‌های U گرد، پیچ U نیمه گرد و پیچ U مربع دسته بندی شوند. این اتصالات با استحکام و قوام بخشیدن به یک سازه کمک شایانی در جهت افزایش ایمنی و مقاومت کلی سازه کرده و برای فیکس کردن انواع قطعات، لوله‌ها و تیوب ها کاربرد دارند. ایمنی بخشی این قطعه تا حدی است که در نبود آن سازه استحکام باید و شاید را ندارد و ممکن است تبعات جانی و مالی زیادی داشته باشد.

با یو بولت (پیچ کرپی) بیشتر آشنا شوید

مشخصات یوبولت (کرپی) 

همانطور که اشاره کردیم بست کرپی انواع و اقسام مختلفی دارد و بر اساس سایز و ابعاد و همچنین آلیاژ و متریال خود دسته بندی می شوند. بنابراین در ادامه نگاهی می اندازیم به مشخصات یو بولت ها براساس سایز و ابعاد و همچنین جنس آن ها:

سایز و ابعاد یو بولت 

سایز و ابعاد یو بولت ها را از روی سایز بیرونی لوله هایی که به آن ها متصل می شود، اندازه گیری می کنند. برای مثال کرپی سایز ۸ اینچ برای مهار و اتصال یک لوله با سایز ۸ اینچی مناسب است. 

با یو بولت (پیچ کرپی) بیشتر آشنا شوید

آلیاژ و جنس یو بولت (بست کرپی)

اغلب بست های کرپی از جنس فولاد هستند و به همین دلیل هم بیشتر در صنعت پایپینگ و برای اتصال و مهار لوله های گاز و نفت از آن استفاده می شود. با این وجود این پیچ کرپی کاربردهای مختلفی در صنایع گوناگون دارد و معمولاً از فلزات مقاوم در برابر خوردگی مانند فولاد ضد زنگ، ۳۰۴ فولاد کربنی یا فولاد ضد زنگ ۳۱۶ نیز ساخته می شود. برخی از پوشش های یو بولت به شرح زیر است:

با یو بولت (پیچ کرپی) بیشتر آشنا شوید

گالوانیزه سرد

از رایج ترین پوشش های بست کرپی، پوشش با گالوانیزه سرد است. در واقع بست کرپی لوله را با یک لایه از الکتروسیتی پوشش می دهند.

گالوانیزه گرم

گاهی از یو بولت ها در شرایط محیطی خاص و در معرض رطوبت استفاده می کنند. در چنین شرایطی انتخاب بست کرپی با پوشش گالوانیزه گرم ارجحیت دارد. این پوشش مقاومت خوبی در برابر رطوبت و زنگ زدگی از خود نشان داده و باعث می شود بست کرپی لوله در برابر خوردگی دوام و عمر طولانی تری داشته باشد. میزان عمر این بست رابطه مستقیمی با ضخامت پوشش گالوانیزه دارد، به معنای دیگر هر چه ضخامت گالوانیزه گرم یو بولت بیشتر باشد، این بولت دوام و ماندگاری بالاتری خواهد داشت.

فلورپلیمر

 پوشش فلورپلیمر باعث می شود تا پیچ کرپی یا همان یو بولت، در دماهای بالا یا پایین دچار خوردگی نشود. جلوگیری از خوردگی بست کرپی در چنین شرایطی باعث دوام مقاومت سازه یا لوله می شود.

با یو بولت (پیچ کرپی) بیشتر آشنا شوید

کاربرد کرپی و مشخصات یو بولت

اتصال دهنده‌های رزوه دار مانند یوبولت ها یا همان پیچ کرپی، از جمله قطعات و ابزارآلات صنعتی هستند که کاربردهای گوناگونی دارند. 

در واقع انواع مختلف بولت کرپی، استحکام و مقاومت بالا، قیمت مقرون به صرفه و ساختار ساده آن باعث شده تا در صنایع و پروژه های مختلف بتوان از آن بهره برد. به همین دلیل هم مشخصات یو بولت ها با یکدیگر متفاوت است. برخی از کاربردهای اصلی بست کرپی عبارت است از: 

  • صنعت لوله کشی و به عنوان ساپورتر خط لوله، حمل و بالا بردن لوله 
  • بالابر های ساختمانی
  • خودرو و ماشین آلات راهسازی
  • ایجاد سازه هوایی یا سقفی
  • اتصال اجزا و قطعات گوناگون روی سطوح مختلف از جمله بتن، چوب و فلز

انواع  U-Bolt (یو بولت)

انواع مختلفی از یو بولت از لحاظ ظاهر و متریال وجود دارد که هر یک کاربرد جداگانه ای دارند. انواع کرپی از نظر شکل ظاهری و کاربرد عبارتند از:

  • بست کرپی لوله    
  • کرپی ایرانتی
  • کرپی آنتنی یا تخت
  • کرپی زد
  • کرپی عصایی

همچنین یو بولت ها از لحاظ آلیاژ و جنس در سه نوع معمولی، فولادی و استیل در بازار موجود هستند. این تقسیم بندی باعث می شود تا کرپی ها درجه مقاومت و استحکام متفاوتی داشته باشد و هر کدام برای کاربرد و آب و هوای خاصی استفاده شوند. درجه آلیاژی  بست کرپی  عمدتاً ۵.۸ ، ۸.۸ ، ۱۰.۹ و یا آلیاژ استیل گرید ۳۰۴ و ۳۱۶ است.

با یو بولت (پیچ کرپی) بیشتر آشنا شوید

پارامترهای اصلی در انتخاب یوبولت

استحکام و مقاومت یک سازه یا لوله به طور مستقیم با انتخاب یو بولت مناسب رابطه دارد. هرچه انتخاب بست کرپی دقیق تر و حساب شده تر باشد، نتیجه کار مقاوم تر و با دوام تر خواهد بود. اما چه فاکتورهایی را باید هنگام انتخاب پیچ بولت در نظر بگیریم؟ 

شرایط آب و هوایی و جغرافیایی یکی از این فاکتورهاست. اگر سازه یا لوله مستلزم قرار گرفتن در معرض رطوبت یا عناصر جوی دیگر است، بهتر است یک کرپی مقاوم در برابر خوردگی مانند یو بولت با پوشش گالوانیزه یا فولاد ضد زنگ انتخاب کنید. در نظر گرفتن ابعاد و اندازه نیز ضروری است. اگر بولت یا بست کرپی خیلی بزرگ باشد، به درستی جا نمی شود و در صورتی که خیلی کوچک باشد، پشتیبانی کافی برای لوله ارائه نمی دهد. در نهایت، باید اطمینان حاصل کنید که رزوه روی بازوها با پیچ و مهره‌هایی که استفاده می‌کنید مطابقت داشته باشد، به معنای دیگر در نظر گرفتن قطر مفتول، شعاع خم و طول و گام رزوه از این نظر اهمیت دارد که هنگام پیچاندن و نصب، یو بولت در جای خود به درستی می نشیند.

با یو بولت (پیچ کرپی) بیشتر آشنا شوید

استاندارد های پیچ بولت (کرپی)

پیشتر نیز اشاره کردیم که بست کرپی با مشخصات و استانداردهای مختلفی تولید می شود اما پرکاربردترین استاندارد پیچ بولت یا کرپی DIN 3570 است. برخی استانداردهای دیگر بست کرپی لوله شامل DIN 745  برای کرپی بالابر،ISO 898-1  برای متریال یو بولت های متریک و ASTM A193 برای متریال یو بولت های اینچی می شود. 

کلام آخر

یو بولت ها اتصال دهنده های مقاوم و مهمی برای مهار لوله ها در تأسیسات و یا اتصال قطعات به مصالح پایه در سازه ها هستند. این نوع انکر بولت‌ها را به نام های دیگری همچون بست کرپی، بولت کرپی یا پیچ کرپی نیز می شناسند و از آان ها در صنایع مختلف استفاده می کنند. اگر با این بولت‌ها آشنایی کافی ندارید پیشنهاد می کنیم این مطلب را از دست ندهید. در این مطلب سری زدیم به دنیای بست کرپی لوله یا یوبولت و با انواع، استانداردها و کاربردهای مختلف آن آشنا شدیم. در آخر نیز خوشحال می شویم اگر تجربه ای در این زمینه دارید آن را با ما و سایر مخاطبان ما به اشتراک بگذارید. 

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *