آنچه باید در مورد انکر بولت شیمیایی بدانید

آنچه باید در مورد انکر بولت شیمیایی بدانید

در این مقاله درباره انواع انکر بولت شیمیایی، تقسیم‌بندی آن‌ها بر اساس کاربرد ، روش کاشت و مزایا و معایب این نوع انکر بولت‌ها صحبت می‌کنیم.

انکر بولت ها به دو دسته انکر بولت شیمیایی و انکر بولت مکانیکی تقسیم می شوند. انکربولت های شیمیایی آن دسته از بولت هایی هستند که با استفاده از مواد شیمیایی پایه رزین داخل بتن نصب و اجرا می شوند. در این مطلب در مورد انواع این انکر بولت ها، روش کاشت آن ها و مزایا و معایب آن صحبت خواهیم کرد، پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آنچه باید در مورد انکر بولت شیمیایی بدانید

انکر بولت شیمیایی چیست؟

انکر بولت شیمیایی یکی از اجزای کوچک اما حیاتی در پروژه ها و سازه ها هستند که تقویت سازه های بتنی و استحکام آن ها را تضمین می کنند. در واقع این بولت ها قطعات و اجزای مختلف یک سازه را با روش خاص و با استفاده از مواد شیمیایی پایه رزین، به مصالح پایه مانند بتن و … متصل می کنند. به این نوع از انکر بولت، چسب کاشت میلگرد یا چسب بتن و رزین اپوکسی نیز گفته می شود. علت نامگذاری این بولت ها این است که درواقع این اجزای کوچک، حکم چسب میلگرد به مواد پایه را دارند و از این طریق موجب افزایش ظرفیت باربری بتن می شوند. 

آنچه باید در مورد انکر بولت شیمیایی بدانید

 انواع انکر شیمیایی

انکر شیمیایی انواع مختلفی دارد و عمدتاً به صورت پلیمری و هیبریدی در بازار موجود هستند.  انکرهای شیمیایی پلیمری، انکرهایی هستند که بر روی پایه مواد پلیمری ساخته می‌شوند. لازم به ذکر است که این مواد پلیمری شامل اپوکسی، وینیل استر و … هستند. از سوی دیگر انکر های شیمیایی هیبریدی، بر پایه مواد سیمانی همراه با مواد پلیمری و افزودنی‌های دیگر تولید می ‌شوند. 

جالب است بدانید که انواع انکر شیمیایی بر اساس کاربرد، به دو گروه انکر شیمیایی تزریقی و انکر شیمیایی کپسولی تقسیم بندی می شوند. انکر شیمیایی کپسولی همانطور که از نامش مشخص است، در یک کپسول از که اغلب از شیشه یا فویل ساخته‌شده، نگهداری می‌ شوند. برای نصب اینگونه انکر بولت ها ابتدا مصالح پایه را سوراخ کرده و سپس کپسول داخل سوراخ قرار داده می شود. از طرف دیگر برای نصب و اجرای انکر بولت تزریقی از یک دستگاه تزریق کننده برای تزریق چسب به بتن استفاده می شود. 

آنچه باید در مورد انکر بولت شیمیایی بدانید

روش کاشت انکر بولت شیمیایی

کاشت بولت به طور کلی به معنای اجرا و نصب بولت داخل بتن است. بولت ها انواع مختلفی دارند و به طرق مختلفی نیز اجرا یا کاشت می شوند. روش کاشت انکر بولت شیمیایی نیز به این صورت است که ابتدا داخل بتن یا مصالح پایه سوراخی ایجاد شده و سپس داخل این سوراخ از هرگونه زباله و آلودگی پاک می شود. انکر شیمیایی به وسیله ابزار تزریق به داخل سوراخ تزریق شده و بعد از آن راد به صورت پیچشی داخل سوراخ قرار می گیرد. 

آنچه باید در مورد انکر بولت شیمیایی بدانید

مزایا و معایب استفاده از انکر بولت شیمیایی

انکر بولت شیمیایی به دلیل ویژگی ها و مزایای خاص خود جایگاه ویژه ای در صنایع مختلف دارد. از سوی دیگر اما مثل هر ابزار دیگری معایب خاص خودش را دارد. بنابراین بهتر است قبل از هرچیزی مزایا و معایب این قطعه مهم را بررسی کنیم:

مزایای استفاده از انکر بولت شیمیایی

  • انکر های شیمیایی تزریقی انعطاف پذیرتر از انکر بولت های مکانیکی هستند.
  • استفاده از انکر بولت شیمیایی مقرون به صرفه تر است.
  • نصب انکر شیمیایی نیازی به اعمال گشتاور خاصی ندارد.
  • این انکر بولت‌ها برای استفاده در بتن ‌های ترک‌ خورده مناسب هستند.
  • استفاده از انکرهای شیمیایی هیچ محدودیت قطری و عمقی وجود ندارد.
  • در زمان نصب انکر های شیمیایی هیچ انبساطی ایجاد نمی شود.

معایب استفاده از انکر بولت شیمیایی

  • نصب انکر بولت شیمیایی عمدتاً سخت تر از سایر انکر بولت ها است.
  • زمان زیادی نصب انکر بولت شیمیایی بالا است.
  • نصب اشتباه انکر بولت شیمیایی تأثیر زیادی بر روی میزان باربری دارد و آن را تا حد زیادی کاهش می دهد.
  • برای نصب این انکر بولت ها نیاز به نیروی کار ماهری است که انواع رزین و چسب کاشت را تشخیص دهد.

مقایسه انکر بولت های شیمیایی و انکر بولت های مکانیکی

بزرگترین تفاوت انکر بولت های شیمیایی و انکر بولت های مکانیکی در شرایط اجرا و نحوه اجرای آن هاست. همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم نصب و کاشت انکر بولت شیمیایی به مراتب دشوارتر از انکر بولت مکانیکی است. چراکه هنگام نصب این انکر بولت ها مواد شیمیایی خاصی باید مورد استفاده قرار بگیرند و همچنین زمان بیشتری نیاز است تا انکر بولت گیرش کافی را پیدا کرده و بتواند نیرو و بار لازم را تحمل کند. از سوی دیگر انکر های شیمیایی انعطاف پذیری و مقاومت بیشتری نسبت به انکر های مکانیکی دارند. انکر بولت‎های شیمیایی محدودیتی در  عمق کاشت ندارند و می توانند در لبه مصالح پایه نیز قرار بگیرند. از سوی دیگر به دلیل خاصیت غیر انبساطی انکر شیمیایی، می توان از این انکر بولت در بتن های ترک دار نیز استفاده کرد. 

قیمت انکر بولت شیمیایی

انکر بولت شیمیایی از لحاظ کاربرد و متریال در انواع مختلفی ساخته و تولید می شوند. بنابراین قیمت انکر بولت شیمیایی را نمی توان به طور مشخص تخمین زد. به علاوه فاکتورهای دیگری نیز در قیمت نهایی انکر بولت های شیمیایی دخیل هستند، مانند کارخانه یا برند تولید کننده انکر بولت، نوع پروژه، وزن آن، کاربرد و عملکرد آن و در نهایت نوسانات بازار آهن.

 نکات مهم خرید انکر بولت شیمیایی

هنگام خرید انکر بولت شیمیایی باید فاکتورهای مختلفی را مورد توجه و دقت قرار داد. فراموش نکنید که این اجزای کوچک تأثیرات بزرگی روی استحکام و مقاومت کلی سازه دارند، به همین دلیل هم انتخاب انکر بولت شیمیایی استاندارد و مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بنابراین هنگام خرید انکر بولت های شیمیایی باید به مسائلی همچون نوع و راستای بار وارده بر انکر بولت، شرایط آب و هوایی پروژه، عمق کاشت و قطر آن و نوع مصالح پایه توجه کرد.

کلام آخر

برای نصب و اتصال اجزای یک سازه بر روی مصالح پایه از انواع انکر بولت استفاده می شود. انکر بولت شیمیایی نیز یکی از انواع انکر بولت ها است و به دلیل نحوه اجرای خود به چسب کاشت نیز شهرت دارد. این نوع انکر بولت را قدرتمندترین انکربولت‌ در جهان می ‌دانند، چراکه مقاومت و بار بیشتری را نسبت به سایر انکر بولت ها تحمل می کند. در این مطلب تمام آنچه که باید در مورد انکر شیمیایی بدانید، بازگو کردیم. اگر شما نیز تجربه و نظری در این زمینه دارید می توانید آن را با ما و سایر مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *