اجرا و قالب بندی سد چگونه انجام می‌شود؟

اجرا و قالب بندی سد چگونه انجام می‌شود؟

قالب بندی سد بتنی یکی از قسمت های عملیاتی ساخت و اجرای سد محسوب می شود. برای اجرای قالب بندی سد بتن از انواع قالب های مدولار و قالب های خاص استفاده می شود. برای اشنایی هرچه بیشتر با روش قالب بندی سد در این مقاله با شما هستیم.

سدهای بتنی یکی از مظاهر زندگی مدرن هستند که تأثیر آن‌ها در رفاه ما انکارناپذیر است؛ چراکه به جز تأمین آب آشامیدنی، از آب پشت سد برای تأمین برق مناطق مختلف نیز استفاده می‌شود. اهمیت سدها باعث می‌شود که مراحل ساخت آن با دقت و حساسیت زیادی طی شود. یکی از این مراحل، قالب بندی سد بتنی است که در این مقاله با الزامات و انواع قالب‌های رایج در قالب بندی سد آشنا می‌شوید.

شرایط لازم برای قالب بندی سد چیست؟

همانند هر سازه بتنی دیگری، برای قالب بندی سد نیز باید یک سری شرایط را رعایت کنید. برای قالب بندی سد بتنی از قالب‌های دارای ابعاد و طرح‌های خاص استفاده می‌شود که معمولاً آن‌ها را در محل پروژه می‌سازند. به همین دلیل، باید اصول ساخت قالب را رعایت کنید و در صورت ساخت قالب لبه جوش، کیفیت جوش آن را به‌دقت بازرسی کنید.

قالب بندی سد معمولاً به‌صورت چندمرحله‌ای انجام می‌شود و به همین دلیل باید قالب‌ها به‌صورتی ساخته شوند که باز کردن آن‌ها به‌راحتی انجام شود و این فرایند به بتن آسیب نزند. همچنین این قالب‌ها در عین مقاومت بالا، باید سبک هم باشند تا از اتلاف وقت هنگام جابجایی و نصب آن‌ها جلوگیری شود؛ چون‌که در بتن‌ریزی چندمرحله‌ای برای ریختن بتن تازه روی بتن قبلی، زمان زیادی وجود ندارد.

علاوه بر این، در قالب بندی سد بتنی در چند مرحله، معمولاً بخش عمده کار در ارتفاع انجام می‌شود و به همین دلیل، رعایت اصول ایمنی کار در ارتفاع برای حفاظت از جان پرسنل الزامی است.

اجرا و قالب بندی سد چگونه انجام می‌شود؟

روش اجرای قالب بندی سد بتنی چگونه است؟

سد یک سازه بتنی عظیم است و به همین دلیل قالب‌های مخصوص قالب بندی سد معمولاً به‌صورت لارج پانل ساخته می‌شوند تا سرعت اجرای کار بالا برود. اجرای این قالب‌ها معمولاً به ۲ صورت سنتی و مدرن (بالارونده) انجام می‌شود.

اجرا و قالب بندی سد چگونه انجام می‌شود؟

قالب بندی سد بتنی با روش سنتی

در این روش قالب بندی سد بتنی، انواع مختلف قالب مدولار (فلزی، پلاستیکی و …) را ابتدا به یکدیگر متصل می‌کنند و سپس آن‌ها را به محل بتن‌ریزی منتقل کرده و بین آن‌ها و قالب‌های روبرویی، اتصال برقرار می‌کنند. پس از بتن‌ریزی مرحله اول، قالب‌ها باز می‌شوند و با استفاده از براکت‌هایی که در بتن تعبیه شده، سکوی کار ساخته می‌شود. سپس قالب‌ها به وسیله جرثقیل به ارتفاع بالاتر منتقل می‌شوند و کارگرانی که روی سکوی کار ایستاده‌اند آن‌ها را در جای خود محکم می‌کنند. این مراحل تا اتمام بتن‌ریزی کامل سد تکرار می‌شود.

اجرا و قالب بندی سد چگونه انجام می‌شود؟

قالب بندی سد بتنی با روش بالارونده

در این روش قالب بندی سد نیز می‌توانید از انواع مختلف قالب استفاده کنید. تفاوت عمده این روش با روش سنتی این است که پس از قالب بندی و بتن‌ریزی یک مرحله، برای باز کردن و انتقال قالب‌ها و سکوی کار به ارتفاع بالاتر، نیازی به حمل دستی بار یا جرثقیل نیست. قالب بندی سد با روش بالارونده، به ۲ شیوه مدولار یا دوکا انجام می‌شود. در حال حاضر قالب بندی سد به شیوه دوکا، رواج بیشتری دارد، چراکه قالب‌های این روش در ابعاد ۳ در ۴ متری ساخته می‌شوند و از قالب‌های مدولار بزرگ‌تر هستند. این مزیت، سرعت قالب بندی سد را بالا می‌برد.

همچنین برای افزایش استحکام قالب دوکا، در پشت آن از ورق‌های زد شکل استفاده می‌شود و سولجرهای مخصوص آن را نیز از ناودانی‌های شماره ۱۶ می‌سازند. این موضوع باعث می‌شود مقاومت قالب دوکا در برابر فشار بتن و بارهای سازه، از سایر قالب‌های بتن بیشتر شود.

اجرا و قالب بندی سد چگونه انجام می‌شود؟

قالب برداری سدهای بتنی چگونه انجام می‌شود؟

قالب برداری سد باید زمانی انجام شود که بتن به مقاومت کافی رسیده باشد. تخمین زمان مناسب برای قالب بندی، به نوع قالب، دمای بتن اطراف قالب هنگام بتن‌ریزی و … بستگی دارد. برای دانستن زمان دقیق باز کردن قالب بندی سد، می‌توانید به مبحث نهم مقررات ملی ساختمان مراجعه کنید.

همچنین توصیه می‌شود که هنگام باز کردن قالب‌ها به منظور انتقال آن‌ها به ارتفاع بالاتر، بااحتیاط و به آهستگی عمل کنید تا بتن ارتفاع پایین‌تر آسیب نبیند.

اجرا و قالب بندی سد چگونه انجام می‌شود؟

برای قالب بندی سدهای بتنی از چه نوعی قالبی استفاده می‌شود؟

انتخاب قالب مناسب برای قالب بندی سد، به فشار و ارتفاع بتن‌ریزی، بارهای سازه، بودجه کارفرما و … بستگی دارد، اما به‌صورت کلی انواع قالب مخصوص قالب بندی سد شامل لیست زیر می‌شود:

قالب آجری

قالب آجری از جمله قالب‌های ماندگار است که پس از بتن‌ریزی در جای خود باقی می‌ماند. این قالب بیشتری برای قالب بندی فونداسیون کاربرد دارد. برای جلوگیری از جذب آب هنگام قالب بندی سد، باید روی قالب آجری نایلون بکشید.

قالب چوبی

در حال حاضر چندان از چوب و الوار برای قالب بندی سد استفاده نمی‌شود؛ چراکه این ماده سرعت اجرای قالب بندی را کاهش می‌دهد و به مونتاژ و تغییر سایز در کارگاه نیاز دارد. همچنین ممکن است پس از چند مرحله بتن‌ریزی، دچار اعوجاج شود.

قالب فلزی

قالب بتن فلزی رایج‌ترین نوع قالب مورداستفاده در انواع مختلف سازه بتنی و از جمله سدها می باشد. سرعت اجرای قالب بندی سد با استفاده از این قالب بالا می‌رود و سطح نهایی بتن نیز صاف و صیقلی می‌شود. همچنین قالب فلزی دوام و استحکام بالایی دارد و برای قالب بندی چندمرحله‌ای کاملاً مناسب است.

جمع بندی

عمران مارکت یک فروشگاه آنلاین قالب و تجهیزات قالب بندی است و تمامی محصولات را با کیفیتی بالا و قیمتی مناسب ارائه می کند. برای تهیه و سفارش قالب برای قالب بندی سد می توانید با شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید. همچنین برای تخمین قیمت ها و میزان مصالح مورد نیاز، مشاوران ما در این راه شما را کمک می کنند.

انواع قالب‌های مخصوص قالب بندی سد بتنی نیز در این سایت موجود است و می‌توانید از طریق تماس تلفنی با کارشناسان فروش عمران مارکت، از قیمت این قالب‌ها اطلاع پیدا کنید و آن‌ها را برای پروژه‌تان سفارش بدهید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *