قالب بندی مقاطع مدور-کمانی چگونه انجام می شود؟

قالب بندی مقاطع مدور-کمانی چگونه انجام می شود؟

قالب بندی مدور (قوسی- کمانی) برای ساخت انواع سازه های با اشکال مدور کاربرد دارد. قالب هایی که برای این قالب بندی استفاده می شود، قالب های مدولار یا قالب های کمانی هستند. در ادامه این مقاله با روش قالب بندی مدور و اجرای قالب بندی مدور آشنا می شوید.

ساخت سازه‌های غول‌پیکر و مدور، کار چندان آسانی نیست و به تجهیزات خاص و پرسنل باتجربه نیاز دارد. مهم‌ترین تجهیزات مورداستفاده در ساخت این سازه، قالب‌های مدور یا قوسی هستند که با استفاده از فرایند نورد سرد ساخته می‌شود. این مقاله به معرفی روش قالب بندی مدور، مزایا و کاربردهای آن اختصاص دارد.

قالب بندی مقاطع مدور-کمانی چگونه انجام می شود؟

قالب بندی مدور چیست؟

قالب بندی مدور با نام قالب بندی قوسی یا قالب بندی کمانی نیز شناخته می‌شود و یکی از بهترین انواع قالب برای ساخت سازه‌های خاص است. این قالب‌ها معمولاً به‌صورت سفارشی و در ابعاد مختلف ساخته می‌شوند و بهترین راه‌حل برای پروژه‌های بزرگ، ساخت این قالب‌ها در محل کارگاه یا تغییر شکل قالب‌های مدولار است. لازم به ذکر است که اگر مدور کردن قالب‌های مدولار با استفاده از لوله به‌صورت اصولی انجام شود، مقاومت قالب کاهش پیدا نمی‌کند.

برای تغییر شکل راحت‌تر، قالب بندی مقاطع مدور بدون استفاده از تسمه‌های افقی انجام می‌شود. در این روش قالب بندی به جای استیفنر یا تسمه‌های افقی، از لوله‌های نورد شده استفاده می‌شود که قوس آن‌ها مشابه قوس قالب است. در مواردی هم که ضخامت بتن بالا باشد، از پروفیل‌های سایز ۴۰*۸۰ میلی‌متر به جای پشت‌بند استفاده می‌شود. نکته‌ای که باید در اینجا به خاطر داشته باشید این است که خم کردن لوله یا پروفیل به‌صورت دستی، احتمال شکستن آن را بالا می‌برد و بهتر است نورد آن‌ها با استفاده از دستگاه مخصوص انجام شود.

قالب بندی مقاطع مدور-کمانی چگونه انجام می شود؟

مزایای استفاده از قالب بندی قوسی چیست؟

قالب بندی قوسی مقاطع مدور با استفاده از قالب بندی کمانی مزایای متعددی دارد:

  • تحمل فشار بتن‌ریزی به‌صورت یکپارچه
  • امکان قالب بندی مدور بتن اکسپوز
  • قابلیت استفاده از اتصالات ضد آب
  • کاهش مصرف میان‌بولت
  • کاهش هزینه‌های تمام‌شده
  • افزایش سرعت قالب بندی
قالب بندی مقاطع مدور-کمانی چگونه انجام می شود؟

کاربرد قالب بندی مدور چیست؟

از قالب بندی مدور برای قالب بندی مقاطع دایره‌ای، کمانی و قوسی با قطر ۲ تا ۷.۵ متر استفاده می‌شود. قالب‌های مدور در سه سایز کوچک، متوسط و بزرگ تولید می‌شوند و در قالب بندی قوسی موارد زیر به کار می‌روند:

  • سیلو
  • مخازن بتنی
  • ستون‌های دایره‌ای
  • نماهای برجسته و خاص
  • لوله بتنی
  • منهول
  • گنبد

روش اجرای قالب بندی مدور چگونه است؟

روش اجرای قالب بندی کمانی به قطر سازه موردنظر بستگی دارد و بر همین اساس، قالب مورداستفاده برای قالب بندی سازه‌های با قطر کمتر از ۲ متر با قطرهای ۲ تا ۷.۵ متر و بالای ۷.۵ متر متفاوت است:

قالب بندی مقاطع مدور-کمانی چگونه انجام می شود؟

قالب بندی مدور برای قطرهای کمتر از ۲ متر

برای قالب بندی مدور سازه‌های با قطر کمتر از ۲ متر، از قالب‌های گرد (نورد شده) یا قالب منهول استفاده می‌شود.

قالب بندی مقاطع مدور-کمانی چگونه انجام می شود؟

قالب بندی مدور برای قطرهای ۲ تا ۷.۵ متر

برای قالب بندی سازه‌هایی که قطر آن‌ها بین ۲.۵ تا ۷ متر است از قالب دیوار قوسی-کمانی استفاده می‌شود. در قالب بندی مدور این سازه‌ها، فرم سازه کاملاً از فرم پشت‌بند قالب تبعیت می‌کند.

قالب بندی مقاطع مدور-کمانی چگونه انجام می شود؟

قالب بندی مدور برای قطرهای بیشتر از ۷.۵ متر

برای قالب بندی مدور این سازه‌ها معمولاً از قالب‌های مدولار یا مسطح یا همان قالب فلزی بتن استفاده می‌شود. در صورتی‌که قطر سازه بین ۷.۵ تا ۱۳ متر باشد از قالب‌های دارای عرض ۳۰ سانتی‌متر و برای سازه‌های دارای قطر بزرگ‌تر نیز از قالب‌های مدولار با عرض ۵۰ سانتی‌متر استفاده می‌شود. کنار هم قرار دادن قالب‌های مسطح در یک محور قوسی شکل، به درآوردن شکل موردنظر کمک می‌کند.

جمع بندی

همانطور که اشاره شد برای قالب بندی مقاطع مدور می توان از قالب های مدولار، کمانی  و قوسی و قالب های منهول استفاده کرد. استفاده از هر کدام از این قالب ها بستگی به قطر مقاطع قابل اجرا دارد.

برای خرید یا سفارش قالب های مورد نیاز برای قالب بندی مقاطع مدور می توانید با شماره های درج شده در سایت با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *