هر آنچه باید در مورد بتن سبک گازی (AAC) بدانید

هر آنچه باید در مورد بتن سبک گازی (AAC) بدانید

بتن سبک گازی یا بلوک AAC از انواع بتن سبک می باشد. برای ساخت این بتن از گاز یا کف در ترکیب آن استفاده می شود. این بلوک مزایای زیادی در ساخت سازه ها ی مختلف دارد. برای آشنایی بیشتر با بتن سبک گازی در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

پیشرفت روزافزون تکنولوژی باعث شده تا صنعت ساختمان نیز همانند هر صنعت دیگری پیشرفت کند. بلوک‌های بتنی ساخته شده از بتن سبک گازی سال‌ها است که در اروپا و آمریکا مورداستفاده قرار می‌گیرند و در سال‌های اخیر شاهد کاربرد آن‌ها در ساختمان‌های داخلی هم هستیم. مهم‌ترین مزیت این بلوک‌ها، کاهش وزن مرده ساختمان است. اگر قصد استفاده از این بلوک‌های سبک را دارید و اطلاعاتتان در مورد آن‌ها زیاد نیست، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

هر آنچه باید در مورد بتن سبک گازی (AAC) بدانید

بلوک گازی یا بلوک سبک گازی (Autoclaved aerated concrete) چیست؟

همان‌طور که از نام آن مشخص است، بلوک گازی (AAC) نوعی مصالح ساختمانی است که با استفاده از بتن سبک گازی ساخته می‌شود. بتن گازی یکی از انواع بتن سبک یا بتن متخلخل است که با استفاده از سیمان، ماسه، پودر آلومینیوم و سایر افزودنی‌های شیمیایی ساخته می‌شود و به این علت به آن بتن گازی می‌گویند که در فرایند تولید آن، از گاز یا کف استفاده می‌شود.

کاربرد گاز یا کف در ساخت این بتن وزن آن را پایین می‌آورد و باعث می‌شود که بتن متخلخل شود. بلوک‌های ساخته شده با بتن سبک گازی را با نام بلوک‌های AAC یا بلوک بتن هوادار اتوکلاو هم می‌شناسند و در ساخت آن‌ها علاوه بر مواد بالا، از آهک و سیلیس هم استفاده می‌شود. گاهی اوقات در ساخت این بلوک‌ها خاکستر بادی به جای ماسه به کار می‌رود.

هر آنچه باید در مورد بتن سبک گازی (AAC) بدانید

تفاوت‌های بلوک NAAC و بلوک AAC چیست؟

بلوک NAAC نوع دیگری از بلوک AAC یا همان بلوک بتن سبک گازی است که این ۲ نوع بلوک، ویژگی‌های مشترکی با یکدیگر دارند. مهم‌ترین تفاوت این ۲ نوع بلوک این است که بلوک AAC به روش گازی ساخته می‌شود و پف می‌کند. پس از آن برش می‌خورد و دمای آن را به ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌رسانند. این فرایند تولید باعث می‌شود که وزن مخصوص بتن AAC از NAAC کمتر و مقاومت آن بیشتر شود.

ویژگی‌ها و مزایای بتن گازی چیست؟

مهم‌ترین ویژگی بلوک‌های ساخته شده از بتن گازی، وزن سبک آن‌ها است که مزایای مهمی مثل حمل‌ونقل و نصب آسان را در بر دارد و منجر به کاهش وزن مرده ساختمان می‌شود. البته متخصصین سازه استفاده از این بلوک‌ها برای ساخت دیوارهای برشی یا باربر را به‌تنهایی توصیه نمی‌کنند.

در ادامه سایر مزایا و ویژگی‌های بلوک‌های ساخته شده از بتن سبک گازی را می‌خوانید:

  • مقاومت بالا در برابر حریق
  • عدم انتشار گازها و مواد سمی هنگام اشتعال
  • مقاومت بالا در برابر انتقال صوت
  • برطرف کردن نیاز به عایق‌های حرارتی و صوتی
  • کاهش نیاز به مصالح مختلف به‌خصوص در ساخت نما
  • سهولت در برش‌کاری
  • مقاومت در برابر رطوبت
  • قابلیت بازیافت و استفاده مجدد
  • مقاومت فشاری و عمر بالا

معایب بتن گازی چیست؟

استفاده از این بلوک‌ها برای دیوارچینی، هزینه بیشتری نسبت به آجر و مصالح مشابه دارد و شرایط خاصی که در آیین‌نامه ملی ساختمان برای آن‌ها قید شده، کاربرد آن‌ها را محدود می‌کند.

هر آنچه باید در مورد بتن سبک گازی (AAC) بدانید

نحوه تولید بتن گازی چگونه است؟

همان‌طور که گفتیم انواع بتن گازی به ۲ نوع بتن کفی یا بتن اتوکلاو تقسیم می‌شوند که این دسته‌بندی بر اساس روش تولید آن‌ها انجام شده و تولید بتن سبک گازی به روش اتوکلاو، معمولاً کاربرد بیشتری دارد.

در ساخت بتن گازی اتوکلاو، فرایند ایجاد تخلخل در دوغاب سیمان و سبک کردن بتن توسط اتوکلاو انجام می‌شود. این فرایند باعث می‌شود مواد چسبنده‌ای مثل سیمان و آهک با مصالح سیلیسی واکنش نشان بدهند و سیلیکات کلسیم هیدرات و آهک آزاد ایجاد شود. این اتفاق ساختار متخلخل بلوک‌های AAC را ایجاد می‌کند.

هر آنچه باید در مورد بتن سبک گازی (AAC) بدانید

کاربردهای بتن سبک گازی چیست؟

در صورت رعایت الزامات فنی مرتبط با انرژی، حریق، زلزله و آکوستیک سازه، می‌توان از بلوک‌های بتن سبک گازی در ساخت دیوارهای برشی، سقف و کف‌سازی استفاده کرد. همچنین مقاومت این بلوک‌ها در برابر رطوبت و حریق باعث شده که از آن‌ها در ساخت حمام و سرویس بهداشتی، قالب‌گیری سازه‌های فولادی به منظور افزایش مقاومت در برابر حریق و خوردگی و عایق‌کاری لوله‌کشی آب نیز استفاده شود.

بلوک‌های بتن گازی در ساخت ساندویچ پانل به عنوان عایق هم کاربرد دارند.

هر آنچه باید در مورد بتن سبک گازی (AAC) بدانید

استانداردهای لازم برای ساخت بلوک‌های بتن گازی چیست؟

درصورتی‌که بلوک‌های بتن گازی با استفاده از استانداردهای لازم ساخته شوند و الزامات طراحی و محاسبات مربوط به میزان بار قابل‌تحمل آن‌ها به‌درستی انجام شود، می‌توان ایمنی سازه ساخته شده با کمک آن‌ها را تضمین نمود. مهم‌ترین استانداردهای تولید بتن گازی شامل لیست زیر می‌شود:

  • استاندارد شماره ۸۵۹۲: بتن سبک – تعیین جمع‌شدگی ناشی از خشک شدن بتن هوادار اتوکلاو
  • استاندارد ملی شماره ۸۵۹۶: بتن سبک – تعیین مقاومت فشاری بتن هوادار اتوکلاو شده
  • استاندارد ملی شماره ۸۵۹۴: بتن سبک – تعیین درصد رطوبت بتن هوادار اتوکلاو شده
  • استاندارد ملی شماره ۸۵۹۵: بتن سبک – تعیین جرم حجمی خشک بتن هوادار اتوکلاو شده

اگر قصد استفاده از بلوک‌های بتن گازی در سازه خود را دارید، مطمئن شوید که بلوک‌های موردنظر بر اساس استاندارد ساخته شده‌اند و حتماً آن‌ها را از فروشندگان معتبر بخرید. همچنین پیش از استفاده از آن‌ها حتماً با مهندس سازه مشورت کنید و در صورت مطابقت آن‌ها با الزامات فنی پروژه، اقدام به خرید کنید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *