رعایت ۶ عامل مهم برای افزایش طول عمر قالب بتن

رعایت ۶ عامل مهم برای افزایش طول عمر قالب بتن

قالب بتن فلزی مقاومت و کیفیت بالایی دارد. اما برای اینکه طول عمر قالب بتنی افزایش پیدا کند باید یک سری موارد را رعایت کرد. از جمله این موارد می توان به نظافت قالب بتن، حمل و نقل اصولی، روغن کاری و… اشاره کرد.

قالب بتن فلزی مقاوم‌ترین نوع قالب بتن است که عمر بالایی نیز دارد. در کنار این مزایا، قالب بتن فلزی در برابر رطوبت و ضربه آسیب‌پذیر است و به همین دلیل، باید به‌دقت از آن مراقبت کنید. در این مقاله ۷ روش کاربردی معرفی شده است که رعایت کردن آن‌ها باعث افزایش طول عمر قالب بتن فلزی می شود.

رعایت 6 عامل مهم برای افزایش طول عمر قالب بتن

۱. نظافت به‌موقع، مهم‌ترین اصل در بالا بردن طول عمر قالب

قالب بتن فلزی به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد خورنده موجود در بتن، به مرور زمان دچار خوردگی و زنگ‌زدگی می‌شود. به همین دلیل، نظافت به‌موقع می‌تواند منجر به افزایش طول عمر قالب بتن فلزی شود. بهترین زمان برای نظافت قالب بتن فلزی، بلافاصله پس از قالب برداری است، چراکه با این کار مدت‌زمان مواجه فلز با مواد خورنده را کاهش می‌دهید. برای نظافت قالب‌ها نیز می‌توانید از یک پارچه خیس استفاده کنید.

رعایت 6 عامل مهم برای افزایش طول عمر قالب بتن

۲. افزایش طول عمر قالب بتن فلزی با حمل‌ونقل اصولی

قالب‌های فلزی از ورق سیاه دارای ضخامت کم ساخته می‌شوند. به همین دلیل حمل‌ونقل غیراصولی می‌تواند از افزایش طول عمر قالب بتن فلزی جلوگیری کند.

مهم‌ترین نکته در حمل‌ونقل قالب فلزی، نحوه بستن و کنار هم قرار دادن آن‌ها است. هنگام کنار هم قرار دادن قالب‌ها، باید قسمت جلوی آن‌ها را رو به یکدیگر قرار داد و از قرار دادن پشت یک قالب روی قسمت جلویی قالب دیگر اجتناب کرد. هنگام حمل با برخی از وسایل نقلیه مثل وانت و کامیون، باید قالب‌ها را به‌صورت محکم در جای خود ثابت کرد تا از افتادن و تاب برداشتن آن‌ها جلوگیری شود. همچنین در صورت بسته بودن فضای باربند، بهتر است برای قالب‌ها تهویه مناسب ایجاد شود.

هنگام حمل‌ونقل با جرثقیل نیز بهتر است از سبد خود جرثقیل برای جابجایی قالب‌ها استفاده شود. در صورت استفاده از طناب، تسمه، زنجیر یا سیم بکسل نیز استفاده از روش‌های گره زدن ایمن و اصولی، منجر به بالا بردن طول عمر قالب بتن می‌شود.

رعایت 6 عامل مهم برای افزایش طول عمر قالب بتن

۳. نگهداری و انبارداری صحیح؛ دور کردن رطوبت از قالب

قالب‌های فلزی معمولاً به‌صورت رنگ‌شده به فروش می‌رسند و وجود لایه رنگ به افزایش طول عمر قالب بتن فلزی کمک می‌کند. با این حال، این لایه رنگ به مرور زمان و پس از استفاده‌های مکرر از بین می‌رود و لازم است که چند وقت یک‌بار رنگ آن را تجدید کنید.

همچنین از آنجایی‌که فولاد استعداد بالایی در زنگ زدن دارد، قرار گرفتن آن در معرض رطوبت هوا، فرایند زنگ زدن آن را تسریع می‌کند. به همین دلیل محل انبار کردن قالب‌های فلزی باید سرپوشیده و دارای تهویه مناسب باشد و از انبار کردن آن‌ها در هوای آزاد جدا خودداری کنید. همچنین بهتر است تا جای ممکن قالب‌ها را به یکدیگر نچسبانید و بین زمین و آن‌ها فاصله ایجاد کنید. چراکه رطوبت خاک نیز می‌تواند منجر به زنگ زدن قالب شود. انبار کردن مواد خورنده در کنار قالب‌ها نیز برخلاف اصول افزایش طول عمر قالب بتن فلزی است.

رعایت 6 عامل مهم برای افزایش طول عمر قالب بتن

۴. روغن‌کاری؛ سپر دفاعی قالب در برابر بتن!

چرب کردن قالب فلزی برای جلوگیری از چسبیدن آن به بتن، از گذشته مرسوم بوده است. البته قبلاً از روغن‌سوخته یا گازوئیل برای چرب کردن قالب استفاده می‌شد که این مواد تنها از چسبیدن قالب به بتن جلوگیری می‌کردند و منجر به پوسیدن و زنگ زدن قالب در بلندمدت و خراب کردن ظاهر بتن می‌شدند. در حال حاضر از روغن‌های مخصوص قالب‌بندی استفاده می‌شود که در دو نوع پایه آب و پایه نفت در بازار پیدا می‌شوند. این روغن‌ها علاوه بر جلوگیری از چسبیدن قالب به بتن، منجر به افزایش طول عمر قالب بتن فلزی نیز می‌شوند.

پس از چرب کردن قالب‌ها با روغن قالب‌بندی، باید مدتی آن‌ها را در هوای آزاد قرار دهید تا تبخیر سطحی روغن تمام شود و بتواند با تشکیل یک لایه محافظ، بهتر از قالب محافظت کند.

رعایت 6 عامل مهم برای افزایش طول عمر قالب بتن

۵. خواص مواد افزودنی بتن، ۲ روی یک سکه!

برخی تصور می‌کنند که افزودن مواد زودگیر به بتن، منجر به افزایش طول عمر قالب بتن فلزی می‌شود. چراکه مدت‌زمان مواجهه آن با مواد خورنده و آب موجود در بتن را کاهش می‌دهد. برخی از این مواد مثل سیلیس، سرباره کوره بلند و خاکستر بادی، خواص ترکیب اولیه آب، سیمان و سنگدانه‌ها را عوض می‌کنند و ممکن است در کنار افزایش سرعت گیرایی بتن، سایندگی آن را نیز افزایش دهند. این موضوع، طول عمر قالب فلزی را پایین می‌آورد.

رعایت 6 عامل مهم برای افزایش طول عمر قالب بتن

۶. افزایش طول عمر قالب فلزی با اتصال صحیح؛ عجیب ولی واقعی!

گاهی اوقات فشرده بودن برنامه زمان‌بندی پروژه و سهل‌انگاری تیم اجرایی با هدف آسان کردن فرایند قالب برداری، باعث می‌شود که قالب‌ها به‌صورت صحیح به یکدیگر بسته نشوند. در صورت محکم نبودن اتصالات یا ناقص بودن آن‌ها، به مرور زمان فشار بتن‌ریزی و بارهای واردشده از سمت سازه منجر به تاب برداشتن و تغییر شکل قالب می‌شوند و حتی ممکن است نشتی بتن را نیز به دنبال داشته باشد. برای افزایش طول عمر قالب بتن فلزی، باید از اتصالات باکیفیت استفاده کنید و آن‌ها را به‌صورت اصولی و محکم ببندید.

جمع بندی

استفاده از ورق فولادی باکیفیت در ساخت قالب بتن، منجر به افزایش طول عمر قالب بتن فلزی می‌شود. قالب های بتنی تولید شده در عمران مارکت از ورق st37 فولاد مبارکه و به بهترین روش ممکن تولید می شوند. برای خرید قالب بتن فلزی با کیفیت بالا و قیمت مناسب می توانید با استفاده از شماره های درج شده در سایت، با کارشناسان فروش ما در سایت عمران مارکت در ارتباط باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *