از کاربردهای لوله داربست چه می دانید؟

از کاربردهای لوله داربست چه می دانید؟

لوله داربستی یک سیستم شبکه ای از لوله های فلزی است که روی نمای بیرونی ساختمان نصب می شود. لوله داربستی برای پشتیبانی و ایمنی سازه، دسترسی آسان به قسمت های مختلف ساختمان و افزایش سرعت ساخت و ساز کاربرد دارد.

آیا از کاربرد لوله داربست با خبر هستید؟  لوله های داربستی بخش مهمی از ساخت و ساز هستند و از پی ریزی تا ساخت نمای ساختمان نقش دارند. 

این لوله ها را در انواع مختلفی می سازند که هر نوع کاربرد مخصوص به خود را دارد. بنابراین کاربرد لوله داربستی بسته به نوع آن متفاوت است. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا با انواع کاربرد لوله داربستی آشنا شویم.

از کاربردهای لوله داربست چه می دانید؟

انواع کاربرد لوله داربستی

لوله های داربستی از ورق سیاه به روش نورد گرم تولید و به دو صورت بدون درز و درزدار ساخته می ‌شود. لوله داربستی یک نوع سیستم پشتیبانی و ایمنی در ساختمان‌ ها است که با استفاده از لوله‌های فلزی و قطعات متصل کننده به صورت شبکه نصب و از آن استفاده می شود. 

این سیستم شبکه ای معمولاً در ساختمان‌های بلند و بزرگ به کار می ‌رود و معمولاً هم روی نمای بیرونی ساختمان نصب می شوند. برخی از مهم ترین کاربرد لوله داربست عبارتند از:


حفظ ایمنی 

یکی از مهم ترین مزایا یا بهتر بگوییم کاربردهای لوله داربستی، حفظ ایمنی افرادی است که در ارتفاعات یا نقاط غیر قابل دسترس کار می کنند. برای مثال اصلی ترین کاربرد لوله داربستی، حفظ ایمنی افرادی است که در ساخت یک سازه یا ساختمان در حال ساخت کار می کنند. در واقع این لوله ها به صورت شبکه به یکدیگر متصل شده و به عنوان یکی از تجهیزات ایمنی، روی نمای بیرونی سازه نصب و  افراد از آن به عنوان تکیه گاهی برای دسترسی به ارتفاعات و نقاط دور از دسترس استفاده می کنند. در واقع این تکیه گاه یا سکو باعث افزایش ایمنی کارگران در ساختمان می شود.

از کاربردهای لوله داربست چه می دانید؟


دسترسی آسان 

کاربرد لوله داربست تنها حفظ ایمنی در ساختمان سازی نیست. بلکه این لوله ها با ایجاد یک تکیه گاه یا سکوی ایمن، امکان دسترسی به ارتفاعات، بلندی ها و به طور کلی نقاط دور از دسترس را ممکن می سازد. به همین دلیل هم از این لوله ها بیشتر در ساختمان سازی و هر ارتفاعی بیشتر از ۲ متر، به خصوص ساخت مجتمع ها و برج ها که ارتفاعات زیادی دارند؛ استفاده می شود. 

از کاربردهای لوله داربست چه می دانید؟


افزایش سرعت ساخت و ساز 

اگر محدودیت هایی مثل ارتفاع، دسترسی به تمامی نقاط سازه و تأمین ایمنی کارگران در شرایط خطرناک و خاص، برداشته شود ناخودآگاه سرعت ساخت و ساز  هم بالاتر می رود. فرض کنید کارگری امکان دسترسی به نقاط دور از دسترس را نداشته باشد. در این صورت به ناچار از سرعت کار کردنش کاسته می شود چراکه برای دسترسی بیشتر باید به دنبال راه های جایگزین باشد. اما اگر این محدودیت را برای او حذف کنیم، سرعت و کیفیت کار او نیز به مراتب افزایش پیدا می کند. با این تفاسیر کاربرد لوله داربست، با رفع محدودیت دسترسی به نقاط دور از دسترس و ارتفاعات بیش از ۲ متر، به صورت غیر مستقیم باعث
افزایش سرعت ساخت و ساز  می شود.

از کاربردهای لوله داربست چه می دانید؟


کاربرد لوله داربست در انواع داربست 

با اصلی ترین کاربرد لوله داربست آشنا شدیم، اما باید به این نکته توجه کرد که کاربردهای لوله داربستی براساس نوع و نحوه نصب آن متفاوت خواهد بود. بنابراین در ادامه نگاهی می اندازیم به انواع کاربردهای لوله داربستی با توجه به نوع و نحوه اتصال و ایجاد آن ها:


داربست فلزی 

داربست های فلزی عمدتاً از لوله ‌هایی با قطر ۴۸.۳ میلی ‌متری ساخته می ‌شود و به آن ها لوله های ۵ سانتی ‌متری یا لوله ۵ نیز گفته می شود. نحوه ساخت داربست فلزی بدین صورت است که لوله های ۵ را با بست داربست به یکدیگر متصل کرده و از این طریق یک شبکه محکم و ایمن ایجاد می کنند. از این نوع داربست برای حفظ ایمنی، دسترسی به نقاط دور از دسترس و با ارتفاع بالا در ساختمان سازی بهره می برند. در واقع این اتصالات به قدری مستحکم و مقاوم هستند که کارگران ساختمانی از آن ها در ارتفاعات و به منظور ایستادن روی آن ها یا حمل وسایل و تجهیزات سنگین ساختمانی استفاده می کنند تا بتوانند به تعمیر و ساخت سازه مخصوصاً در نمای بیرونی سازه، بپردازند. 

از کاربردهای لوله داربست چه می دانید؟


داربست مثلثی 

دسترسی به نقاطی که غیر قابل دسترس است و در ارتفاعات بالا قرار دارد، از نمونه های خوب کاربرد لوله داربست است. بنابراین گاهی لوله های داربستی را به نحوی متصل و نصب می کنند که به آن داربست مثلثی می گویند. کاربرد اصلی این نوع داربست هم دسترسی به ارتفاعات و نقاط دور از دسترس مثل ساخت سقف های وزن بالا، فضاهای بزرگ با دسترسی دشوار مثل گنبد مساجد، مخازن بزرگ آب و غیره  است. البته لازم به ذکر است که از مهم‌ ترین کاربردهای داربست مثلثی می توان به استفاده از آن در کفراژبندی دال بتنی نیز اشاره کرد.

از کاربردهای لوله داربست چه می دانید؟


داربست چکشی 

در ساخت داربست چکشی از پیچ و مهره استفاده نمی شود و برای نصب لوله های داربستی در این نوع داربست، از پایه های عمودی و مهار های افقی استفاده می شود. بنابراین هرچه ارتفاع سازه یا  ساختمان بلندتر باشد، تعداد میله و پایه های عمودی داربست چکشی هم بیشتر خواهد بود. برخی از کاربردهای مهم این نوع داربست عبارت است از کفراژ بندی سقف های قوسی شکل و غیرهمسطح، کفراژبندی دال های بتنی و دسترسی به ارتفاعات بلند.

از کاربردهای لوله داربست چه می دانید؟


داربست پایه دار 

اگر سرعت نصب و اجرای داربست در یک پروژه اهمیت داشته باشد و یا وقت محدودی برای  استفاده از لوله داربست وجود داشته باشد، می توان از داربست پایه دار  استفاده کرد. این نوع داربست از روی هم قرار گرفتن لوله های ۵ به صورت عمودی، مورب و افقی ایجاد می شود. بنابراین کاربرد لوله داربست پایه دار، افزایش سرعت نصب و راه اندازی داربست و در نهایت افزایش سرعت ساخت و ساز است.

از کاربردهای لوله داربست چه می دانید؟


داربست معلق 

برخی از ساره ها و پروژه های ساختمانی به نحوی طراحی می شوند که برای ساخت نما یا دسترسی به ارتفاعات در آن ها، نمی توان داربست را روی زمین و یا سطح خاصی نصب و اجرا کرد. در چنین شرایطی می توان از داربست معلق بهره برد، داربستی که امکان دسترسی به نقاطی را فراهم می کند که نصب و اجرای داربست در روی زمین غیر ممکن است.

از کاربردهای لوله داربست چه می دانید؟


داربست خرپا

داربست خرپا یکی از رایج ترین انواع لوله داربست در ساخت و ساز است. در واقع این نوع داربست از قرار گیری یک صفحه مسطح بر روی لوله‌های داربستی به شکل مثلث تشکیل می شود. کاربرد لوله داربست خرپا، نگهداری و حفظ ایمنی کارگران ساختمانی برای دسترسی به ارتفاعات کم است. بنابراین کارگران و افراد مختلف می توانند از داربست خرپا برای رنگ کردن سقف یا دیوار، ساخت غرفه های نمایشگاهی، بازسازی و مرمت بناهای تاریخی، تعمیر و ساخت نمای سازه و غیره  استفاده کنند.

جمع بندی

لوله های داربستی از فلز تولید شده و برخلاف سایر لوله های صنعتی که وظیفه انتقال دهنده دارند، از این لوله ها اغلب در ساختمان سازی استفاده می کنند. در واقع کاربرد لوله داربست به طور کلی شامل حفظ ایمنی، دسترسی به نقاط دور از دسترس و ارتفاعات زیاد و همچنین افزایش سرعت و ساز می شود. البته نکته قابل توجه اینجاست که داربست ها خود از لحاظ نصب و اجرا انواع مختلفی دارند و  به همین دلیل هم انواع لوله های داربستی، کاربردهای متفاوتی از خود نشان می دهند. برخی برای دسترسی به ارتفاعات بسیار زیاد، برخی برای دسترسی به ارتفاعات کم و برخی برای معلق ماندن در مکان هایی که امکان نصب داربست روی زمین وجود ندارد! در این مطلب به سراغ معرفی انواع داربست ها و از همه مهم تر انواع کاربردهای لوله های داربستی رفتیم. اگر شما نیز سازنده یا کارفرما هستید و حفظ ایمنی کارگران برایتان اهمیت دارد، پیشنهاد می کنیم این مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید. همچنین اگر تجربه یا نظری در این زمینه دارید، می توانید آن را با ما و سایر مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *