حوادث داربست بندی + موارد ایمنی

حوادث داربست بندی + موارد ایمنی

داربست بندی از کارهای بسیار پرمخاطره است و در نتیجه حوادث زیادی ایجاد می کند. سقوط از ارتفاع، برخورد با اشیا و برق گرفتگی از جمله حوادث داربست بندی است. برای آشنایی با موارد ایمنی داربست و جلوگیری از حوادث داربست بندی با ادامه مقاله با ما همراه باشید.

تعداد بالای حوادث مرتبط با داربست در هر سال، اهمیت شناخت عوامل مؤثر بر حوادث داربست و راه‌های جلوگیری از بروز آن‌ها را نشان می‌دهد. این مقاله به شناخت مهم‌ترین حوادث داربست بندی و راه‌های پیش گیری از آن‌ها اختصاص دارد و با خواندن آن می‌توانید در پروژه‌تان ایمنی کار در ارتفاع و کار روی داربست را بالا ببرید.

حوادث داربست بندی + موارد ایمنی

مهم‌ترین حوادث ناشی از داربست بندی؛ از سقوط تا برق‌گرفتگی

متأسفانه در کشور ما حادثه با داربست عجین است و بیشترین حوادث ساختمانی مربوط به داربست بندی و کار روی داربست می‌شود. داربست سازه‌ای موقتی برای دسترسی به ارتفاع است و به تنهایی نمی‌تواند ایمنی کارگران را تضمین کند. برای جلوگیری از مهم‌ترین حوادث داربست، باید از سیستم جلوگیری از سقوط، سکوی کار ایمن و… استفاده شود.

سقوط از ارتفاع، رتبه اول حوادث داربست بندی را در اختیار دارد و متأسفانه سالانه جان افراد زیادی را می‌گیرد. سقوط از ارتفاع هم شامل سقوط افراد و هم سقوط اشیا می‌شود که مورد دوم، می‌تواند رهگذرانی که در اطراف سازه تردد می‌کنند را هم دچار حادثه کند.

بعد از سقوط از ارتفاع، رتبه دوم حوادث داربست به برق‌گرفتگی می‌رسد. داربست یک سازه تماماً فلزی است و به‌محض برقدار شدن یک نقطه، تمامی نقاط آن برقدار می‌شوند. عدم رعایت فاصله تا خطوط برق فشارقوی و اتصالی وسایل الکتریکی مورد استفاده روی داربست، از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر حوادث مرتبط با برق‌گرفتگی هستند.

متأسفانه حوادث ناشی از کار روی داربست عواقب ناگواری مثل مرگ، قطع عضو، قطع نخاع، شکستگی‌های خطرناک و… را به دنبال دارند و جلوگیری از این عواقب، به‌سادگی امکان‌پذیر است.

حوادث داربست بندی + موارد ایمنی

مهم‌ترین عوامل مؤثر بر ایجاد حوادث داربست را بشناسید

شناختن عوامل مؤثر بر حوادث داربست بندی به شما کمک می‌کند تا با حذف یا کنترل آن‌ها، جلوی بروز حوادث و عواقب ناگوار را بگیرید. لیست این عوامل را در ادامه می‌بینید:

  • عدم استفاده از لوازم حفاظت فردی مثل کمربند ایمنی هارنس دار و کلاه دارای چانه بند
  • شکستن تخته‌های جایگاه کار به دلیل نواقص خود تخته‌ها یا کم بودن تعداد آن‌ها با توجه به سنگینی کار
  • نبودن گاردریل و مسیر دسترسی مناسب به جایگاه کار
  • لغزنده بودن سطوح داربست اعم از خود لوله‌ها یا جایگاه کار که عمدتاً به دلیل بارندگی رخ می‌دهد.
  • سقوط اشیا روی سر کارگرانی که در ارتفاع پایین‌تر کار می‌کنند یا رهگذران
  • نبودن جان‌پناه برای جلوگیری از سقوط افراد و اشیا
  • آتش‌سوزی ناشی از جوشکاری روی داربست و جمع شدن براده‌های جوشکاری روی تخته‌های سکوی کار
  • عدم نصب صحیح داربست یا باز کردن غیراصولی داربست و سقوط آن
حوادث داربست بندی + موارد ایمنی

چگونه از حوادث داربست جلوگیری کنید؟

همانطور که گفتیم، جلوگیری از حوادث داربست بندی به‌سادگی امکان‌پذیر است. در ادامه روش‌هایی را معرفی کردیم که با استفاده از آن‌ها می‌توانید ریسک حوادث داربست را به‌صورت محسوسی کاهش دهید:

۱.  بازرسی منظم داربست

کلیه داربست‌ها باید با یک سیستم منظم و دقیق بازرسی شوند. این بازرسی باید پیش از شروع کار روزانه انجام و وضعیت داربست پس از بازرسی، با تگ‌های مخصوص مشخص شود. به عنوان مثال برای داربست آماده‌به‌کار رنگ سبز و برای داربست‌های در دست تعمیر یا معیوب از رنگ زرد و قرمز استفاده شود. همچنین بازرسی داربست باید شامل بازرسی تمامی لوله‌ها و بست داربست شود. این اجزا باید از نظر خصوصیات فیزیکی با استانداردهای ایمنی و بهداشت شغلی هماهنگ باشند.

۲.  رعایت دستورالعمل‌های ایمنی

علاوه بر وزارت کار و سازمان‌های بین‌المللی، برخی از شرکت‌های پیشرو در زمینه ایمنی و بهداشت شغلی مثل شرکت نفت و گاز هم دستورالعمل‌هایی را برای نحوه بستن داربست و کار در ارتفاع تدوین کرده‌اند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید احتمال حوادث داربست را به حداقل برسانید.

این دستورالعمل‌ها با جزییات دقیق حتی به جنس و کیفیت لوازم ایمنی کار در ارتفاع هم اشاره کرده‌اند و با آموزش آن‌ها به پرسنل داربست بند و نما کار و نظارت بر اجرای اصول ایمنی کار در ارتفاع، می‌توانید از حوادث ناگوار جلوگیری کنید.

۳.  از متخصصین ایمنی کمک بگیرید

شاید در نگاه اول تصور کنید که استخدام یک متخصص ایمنی و بهداشت شغلی فقط هزینه‌های شما را زیاد می‌کند اما تخصص او به شما کمک می‌کند تا از حوادث داربست و سایر حوادث شغلی جلوگیری کنید و هزینه‌های ناشی از این حوادث را حذف کنید. این هزینه‌ها تنها شامل هزینه درمان، بیمه و… نمی‌شوند. هزینه‌های ناشی از دست رفتن ساعات کاری و جایگزین کردن نیروها به‌مراتب از هزینه‌های مستقیم حوادث بیشتر است.

۴.  عقل سلیم، مهم‌ترین راهنما در جلوگیری از حوادث

گاهی اوقات رجوع به عقل سلیم خودتان هم می‌تواند از حوادث داربست بندی جلوگیری کند. مثلاً توقف کار در زمان بارندگی، جمع‌آوری کابل‌های برق مشکل‌دار از اطراف داربست و تعویض تخته‌های معیوب به محض مشاهده، مواردی هستند که رعایت آن‌ها به هیچ دستورالعمل و نظارتی نیاز ندارد.

 جمع بندی

مهم‌ترین و اساسی ترین اصل در پیشگیری از حوادث داربست، سپردن فرایند داربست بندی به تیم‌های کارکشته و متخصص است. همچنین استفاده از لوله داربستی باکیفیت هم می‌تواند خیال شما را تا حد زیادی از بابت ایمنی داربست راحت کند.

عمران مارکت عرضه کننده بهترین لوله های داربستی، بست داربست، داربست چکشی و داربست ستاره ای است. برای استعلام قیمت و خرید این محصولات با تماس با شماره ۰۲۵۳۳۵۵۸۸۸۸  با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی و فروش در ارتباط باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *