داربست مدولار چکشی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

داربست مدولار چکشی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

داربست مدولار چکشی از انواع داربست های مدولار و از انواع پرکاربرد داربست های فلزی محسوب می شود. این داربست برای زیر سازی بتن پل ها، سقف های دال و… استفاده می شود. در ادامه این مقاله می توانید با داربست مدولار چکشی بیشتر آشنا شوید.

داربست مدولار چکشی یکی از محبوب‌ترین انواع داربست است که کار پروژه‌های عمرانی دارای سازه بتنی بدون آن پیش نمی‌رود. ایمنی و استحکام بالا و یکپارچگی آن باعث شده که گزینه‌ای پرکاربرد برای ساختمان‌سازی و صنعت باشد. اگر قصد استفاده از این داربست را دارید و اطلاعات کمی در مورد آن دارید، خواندن این مقاله را از دست ندهید.

داربست مدولار چکشی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

داربست مدولار چکشی چیست؟

داربست مدولار چکشی، یکی از انواع داربست مدولار و از پرکاربردترین انواع داربست فلزی است. منظور از مدولار بودن این داربست، نصب آن با استفاده از سرهم کردن قطعات پیش‌ساخته است؛ یعنی برخلاف داربست سنتی که لوله‌های داربست با استفاده از بست‌های چدنی به یکدیگر متصل می‌شوند و داربست بند فواصل این اتصال را تشخیص می‌دهد، در داربست مدولار چکشی محل اتصال لوله‌های افقی و عمودی از قبل مشخص شده و نصب آن تنها با اتصال مغزی و پین و قرار گرفتن لوله‌های افقی داربست در قفل‌های تعبیه شده روی پایه‌های داربست انجام می‌شود.

طول لوله‌های این داربست معمولاً بین ۱ تا ۳ متر است. دلیل انتخاب نام داربست چکشی، بسته شدن قفل‌های تعبیه شده روی پایه‌های عمودی داربست با استفاده از ضربات چکش است. برای نصب این داربست به آچار یا سایر ابزارها نیازی نیست و یک کارگر ساده هم می‌تواند آن را نصب کند.

داربست مدولار چکشی چه انواعی دارد؟

داربست مدولار چکشی در ۲ نوع ستاره‌ای و کاسه‌ای در بازار وجود است که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا می‌شوید:

داربست مدولار چکشی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

داربست مدولار چکشی ستاره‌ای

روی پایه‌های این نوع داربست مدولار، یک سری مادگی به شکل ستاره وجود دارد که پرهای هر ستاره امکان اتصال لوله‌های افقی از ۴ جهت را فراهم می‌کنند. روی هر ۲ انتهای لوله‌های افقی داربست چکشی ستاره‌ای نیز یک پین قرار دارد که این پین‌ها درون مادگی‌ها قرار می‌گیرند و ساختار داربست را کامل می‌کنند. جنس مادگی‌های تعبیه شده روی پایه‌های این داربست از فولاد است.

داربست مدولار چکشی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

داربست مدولار چکشی کاسه‌ای

روی پایه‌های این نوع داربست به جای مادگی، یک قفل چدنی به شکل کاسه یا فنجان وجود دارد که هنگام نصب، باز می‌شود و لوله افقی درون آن قرار می‌گیرد. سپس با استفاده از ضربات چکش قفل بسته می‌شود. وجود این قفل‌ها باعث می‌شود که ایمنی و استحکام داربست مدولار چکشی کاسه‌ای از نوع ستاره‌ای بیشتر باشد.

داربست مدولار چکشی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

با اجزای داربست مدولار چکشی آشنا شوید

داربست مدولار چکشی با استفاده از لوله‌های فولادی درزدار با قطر ۵ سانتیمتر ساخته می‌شود که دارای طول‌های متفاوت ۱، ۱.۵، ۲.۵ و ۳ متر هستند. زیر پایه‌ها و در بالاترین نقطه آن‌ها ۲ جک قابل تنظیم یا قابل رگلاژ نصب می‌شود که با استفاده از آن‌ها، ارتفاع داربست را تنظیم می‌کنند.

مغزی اتصال و مادگی‌ها یا قفل‌های داربست نیز از مهم‌ترین اجزای آن هستند که با استفاده از آن‌ها پایه‌ها را به لوله‌های افقی متصل می‌کنند و داربست را گسترش می‌دهند.

داربست مدولار چکشی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مزیت‌های داربست مدولار چکشی چیست؟

داربست مدولار چکشی مزیت‌های متعددی دارد که باعث شده محبوبیت آن از داربست‌های سنتی بیشتر شود. لیست مهم‌ترین مزیت‌های داربست مدولار چکشی را در ادامه می‌بینید:

  • وزن پایین و حمل‌ونقل آسان
  • سرعت نصب و جمع‌آوری بالا
  • عدم نیاز به نیروی ماهر برای نصب
  • ایمنی و استحکام بالا
  • عمر زیاد
  • سازگاری با محیط‌ها و پروژه‌های مختلف
  • عدم نیاز به مهاربندی
  • لرزش کمتر هنگام بتن‌ریزی
داربست مدولار چکشی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

مهم‌ترین کاربردهای داربست مدولار چکشی چیست؟

داربست مدولار چکشی کاربردهای گسترده‌ای دارد و علاوه بر ساختمان‌سازی، از آن در صنعت هم استفاده می‌شود. یکپارچگی و استحکام بالای این داربست باعث می‌شود که برای کفراژ بندی قالب‌بندی بتن ایده آل باشد و شاهد استفاده گسترده از آن برای ساخت سقف‌های دالی بتنی و پل‌های ماشین‌رو شهری باشیم.

همچنین عدم نیاز آن به مهاربندی باعث می‌شود که ایمنی آن بالا برود و از آن به عنوان یک گزینه مطمئن برای کار نما استفاده کنند. در صنعت نیز از این داربست برای ساخت و تعمیر تأسیسات پالایشگاه‌ها و تعمیر و نگهداری دستگاه‌های غول‌پیکر استفاده می‌شود. همچنین از این داربست برای قالب برداری، تنظیم زیرسازی و … نیز استفاده می‌شود.

جمع بندی

عمران مارکت یکی از سایت‌هایی است که می‌توانید انواع داربست مدولار چکشی باکیفیت را از آن تهیه کنید. اصالت و کیفیت محصولات ما تضمین شده است و خیال شما را از بابت ایمنی داربست راحت می‌کند. خرید، اطلاع از قیمت و دریافت مشاوره نیز از طریق تماس با شماره ۰۲۵۳۳۵۵۸۸۸۸امکان پذیر است.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *