داربست و اسکافولد چه تفاوتی دارند؟

داربست و اسکافولد چه تفاوتی دارند؟

داربست‌ها انواع مختلفی دارند و یکی از آنها داربست مثلثی یا اسکافولد است که برای زیرسازی بتن به کار می‌رود. در این مقاله به تفاوت کاربرد و معنای داربست و اسکافولد پرداخته شده است.

داربست و اسکافولد از پرکاربردترین تجهیزات ساختمانی هستند که کار کمتر پروژه‌ای بدون آن‌ها پیش می‌رود. البته اسکافولد خود یکی از انواع داربست است، اما ازآنجایی‌که در انگلیسی واژه Scaffold به معنای داربست است، بعضی از افراد این ۲ واژه را در فارسی معادل یکدیگر می‌دانند و تصور می‌کنند که تفاوت داربست و اسکافولد بی‌معنی است. در این مقاله با تعریف تخصصی این ۲ واژه و کاربرد آن‌ها در ساختمان‌سازی آشنا می‌شوید.

داربست و اسکافولد چه تفاوتی دارند؟

داربست چیست؟

داربست یک سازه فلزی موقت است که در پروژه‌های عمرانی برای دسترسی به ارتفاع از آن استفاده می‌کنند. داربست با استفاده از یک سری لوله فولادی درزدار با نام لوله داربستی ساخته می‌شود. قطر لوله داربستی استاندارد ۴۸.۳ میلی‌متر است که در بازار این عدد را رو به بالا گرد و سپس به سانتیمتر تبدیل می‌کنند و لوله داربستی را با نام لوله ۵ می‌شناسند. همچنین ضخامت لوله داربستی معمولاً ۲ یا ۲.۵ میلی‌متر است.

تفاوت داربست و اسکافولد به نحوه نصب آن‌ها باز می‌گردد. داربست به شیوه سنتی و با استفاده از انواع بست داربست فلزی بسته می‌شود و استحکام داربست و فواصل قید شده در استاندارد به تجربه داربست بند و حرفه‌ای بودن او بستگی دارد. درحالی‌که نصب اسکافولد معمولاً به تخصص زیادی نیاز ندارد و چند کارگر ساده با استفاده از آچار و چکش هم می‌توانند آن را ببندند.

تفاوت داربست و اسکافولد در کاربرد آن‌ها نیز مشخص می‌شود. از داربست معمولاً برای کار روی نما و نصب آن استفاده می‌شود، درحالی‌که کاربردهای اسکافولد به مراتب گسترده‌تر است. البته فراموش نکنید که نصب داربست به مراتب کم‌هزینه‌تر از نصب اسکافولد تمام می‌شود.

اسکافولد چیست؟
اسکافلد چیست؟

اسکافولد (اسکافلد) چیست؟

اسکافولد نوعی داربست فلزی مدولار است. یعنی فواصل اجزای آن از پیش تعیین شده و عملیات نصب آن فقط شامل سر هم کردن این اجزا می‌شود و به محاسبات ریاضی، رجوع به استاندارد و … بستگی ندارد. همین موضوع باعث می‌شود هزینه نصب اسکافولد پایین‌تر تمام شود و هزینه بالاتر خرید و اجاره آن در مقایسه با داربست معمولی را جبران کند. همانطور که گفتیم، نصب اسکافولد با استفاده از نیروی انسانی کمتر و غیرماهر امکان‌پذیر است.

اسکافولد با نام داربست مثلثی نیز شناخته می‌شود. این نام از فریم‌های آماده اسکافولد گرفته شده که مثلثی شکل هستند. این فریم‌ها با عرض ثابت ۱۲۰ سانتیمتر و ارتفاع‌های متغیر ۵۰، ۷۵ و ۱۲۰ سانتیمتری ساخته می‌شوند و اتصال آن‌ها به یکدیگر منجر به ایجاد قاب‌های مستطیلی و مربعی در اسکافولد می‌شود.

تفاوت داربست و اسکافولد به میزان حساسیت لازم برای انتخاب مواد اولیه هم بر می‌گردد. انتخاب لوله باکیفیت برای اسکافولد اهمیت زیادی دارد، چراکه در غیر این صورت احتمال خم شدن، شکستن و فروریختن داربست مثلثی وجود دارد.

داربست و اسکافولد چه تفاوتی دارند؟

ویژگی و کاربردهای اسکافلد چیست؟

کاربردهای متنوع داربست مثلثی، تفاوت داربست و اسکافولد را مشخص می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های داربست مثلثی که منجر به کاربردهای گسترده آن شده، می توان به سرعت بالای نصب و برچیدن آن اشاره کرد که باعث می‌شود سرعت اجرای پروژه نیز بالا برود.

همانطور که گفتیم مهم‌ترین تفاوت داربست و اسکافولد در بحث کاربرد، تنوع بیشتر کاربردهای اسکافولد است. علاوه بر ساخت نمای ساختمان، از اسکافولد برای زیرسازی و کفراژ بندی قالب‌بندی سازه‌های مرتفع مثل پل‌های ماشین‌رو نیز استفاده می‌شود. از سایر کاربردهای این داربست نیز می توان به تعمیرات دستگاه‌های مرتفع در صنایع، نصب تأسیسات و برق‌کاری زیر سقف و … اشاره کرد.

داربست و اسکافولد چه تفاوتی دارند؟

مزایای اسکافلد نسبت به داربست چیست؟

اسکافولد مزایای متعددی دارد که باعث می‌شود تفاوت داربست و اسکافولد چشمگیر باشد. از جمله این مزایا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب سریع و آسان
  • در دسترس بودن در بازار
  • عدم نیاز به نیروی انسانی متعدد و ماهر
  • عدم نیاز به تجهیزات و وسایل پیچیده برای نصب
  • تعادل بالا بدون کفراژ بندی
  • ایمنی بالا به دلیل پیش‌ساخته بودن
  • عمر مفید بالا
  • امکان نصب در اشکال مختلف و در مکان‌های دارای محدودیت فضا
  • تحمل بار زیاد در مقایسه با وزن کم

البته اسکافولد معایبی مثل فشرده بودن و اشغال فضای زیاد هم دارد که کار کردن در زیر و اطراف آن را سخت می‌کند.

جمع بندی

بررسی تفاوت داربست و اسکافولد به شما کمک می‌کند که با توجه به شرایط پروژه و بودجه خود، یکی از آن‌هارا انتخاب کنید. برای خرید باکیفیت داربستهای زیر بتن مانند داربست مثلثی و داربست چکشی نیز می‌توانید با تماس با شماره ۰۲۵۳۳۵۵۸۸۸۸ با کارشناسان ما در بخش فروش عمران مارکت در تماس باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *