همه چیز در مورد بتن ریزی کف

همه چیز در مورد بتن ریزی کف

بتن ریزی کف، نوعی از بتن ریزی است که در ساخت کف ساختمان‌ها، کارخانه‌ها، سوله‌ها و پارکینگ و محوطه استفاده می کنند. در واقع این مقرون به صرفه بودن، اجرای آسان و دوام بالای این فرآیند است که بتن ریزی برای کف را به یکی از محبوب ترین روش های ساخت کف در ساختمان سازی تبدیل کرده است.

امروزه از بتن ریزی کف استقبال زیادی شده و پیمانکاران و کارفرمایان از آن برای ساخت کف ساختمان‌ها، کارخانه‌ها، سوله‌ها و پارکینگ و محوطه استفاده می کنند. در واقع این مقرون به صرفه بودن، اجرای آسان و دوام بالای این فرآیند است که بتن ریزی برای کف را به یکی از محبوب ترین روش های ساخت کف در ساختمان سازی تبدیل کرده است. با توجه به مزایای بتن ریزی و تقاضای بازار ساخت و ساز در ایران تصمیم گرفتیم تا در این مطلب بتن ریزی محوطه، مراحل اجرای آن و قیمت بتن ریزی را بررسی کنیم. پس اگر نیاز به دانش بیشتری در این زمینه دارید این مطلب کاملاً مناسب شماست، با ما همراه باشید.

همه چیز در مورد بتن ریزی کف

بتن ریزی کف

یکی از عملیات های رایج در ساختمان سازی، عملیات بتن ریزی است. از بتن ریزی در ساخت ستون، سقف و … استفاده می شود، اما امروز ما یکی از رایج ترین کاربردهای آن یعنی بتن ریزی کف را به شما عزیزان معرفی می کنیم.

بتن ریزی در اکثر سازه ها کاربرد دارد، از کف ساختمان و کارخانه گرفته تا کف سوله ها، باراندازها، پارکینگ و از همه مهم‌تر بتن ریزی کف محوطه. کف یک بنا یا ساختمان بیشترین سطح آن سازه را تشکیل می دهد، از این رو ساخت استاندارد و با کیفیت آن اهمیت زیادی دارد. به معنای دیگر کف سازه باید استحکام و دوام بالایی داشته باشد تا سازه ما بتواند انواع فشار و وزن را تحمل کند. به همین دلیل هم بتن ریزی محوطه و کف باید توسط متخصصان و مهندسان با تجربه انجام شود تا سازه از مقاومت و استحکام مناسب برخوردار باشد و بتواند در مقابل زلزله، باد شدید و سایر آسیب های خارجی در امان بماند.

همه چیز در مورد بتن ریزی کف

یکی دیگر از نکاتی که در بتن ریزی محوطه باید حتما به آن توجه شود، کیفیت بتن است. بتن به کار رفته در فرآیند بتن ریزی باید متریال با کیفیت و مناسبی داشته باشد و عناصر سازنده بتن یعنی شن، سنگریز، آب و .. متناسب و با درصد استاندارد ترکیب شود. این نوع بتن برای سازه بهترین نوع بتن است چراکه در دراز مدت ماندگاری و دوام خود را از دست نداده و دچار فرونشست و فرسایش نمی شود. برای درک بهتر بتن ریزی محوطه یا کف بهتر است با مراحل اجرای بتن ریزی کف آشنا شویم.

همه چیز در مورد بتن ریزی کف

آموزش مراحل بتن ریزی کف

بتن ریزی کف بخش مهمی از هر پروژه ساختمانی است و نیاز به برنامه ریزی و اجرای دقیق دارد. اگر هرکدام از این مراحل به درستی و توسط متخصص انجام نشود، سازه یا ساختمان مقاومت و استحکام لازمه را پیدا نکرده و ممکن است دچار آسیب های فیزیکی یا جانی بسیاری شود. بنابراین بهتر است در مورد مراحل اجرای آن و نکات مهم بتن ریزی محوطه بیشتر بدانیم.

همه چیز در مورد بتن ریزی کف

تمیزکاری قبل از ریختن یا آماده سازی سطح

اولین مرحله در بتن ریزی کف، آماده سازی سطح است. این مرحله به معنی آماده سازی سطح برای بتن ریزی و جمع آوری مواد و زباله و .. از کف سازه است. برخی از ابزارهای مورد نیاز در این مرحله عبارتند از میکسر بتن، ماله و تراز و … . سطحی که قرار است بتن ریزی شود باید به طور کامل تمیز شود تا هرگونه آلودگی، زباله یا مواد آلی از بین برود. اگر لایه قبلی کفپوش وجود داشته باشد، باید برداشته شود. همچنین سطح باید تراز و متراکم شود تا از هرگونه ناهمواری در کف بتنی جلوگیری شود. جالب است بدانید که به این عملیات مگریزی یا بتن نظافت نیز گفته می شود.

لازم به ذکر است که اگر یک کف بتنی قبلی وجود دارد که نیاز به تعمیر یا تراز کردن دارد، این کار باید قبل از افزودن یک لایه جدید بتن انجام شود. تعمیرات را می توان با پر کردن سوراخ ها و ترک ها با مواد چسب بتنی و تسطیح سطح با کف کش انجام داد.

همه چیز در مورد بتن ریزی کف

اختلاط بتن

مرحله دوم بتن ریزی کف محوطه، اختلاط بتن است. استفاده از نوع صحیح بتن برای کار ضروری است، منظور از نوع صحیح بتن در اینجا بتنی است که کاربرد و مقاومت مورد نیاز سازه را ارائه دهد. بتن ها معمولاً از مخلوط سیمان، ماسه و آب تشکیل شده اند و به دو روش دستی و کارخانه ای در بازار موجود هستند. بسیاری بر این عقیده اند که استفاده از بتن های پیش ساخته یا کارخانه ای گزینه مناسب تری است، چراکه به نیروی کار برای ساخت آن نیازی نیست. به علاوه  این بتن ها در شرایط استاندارد و کارخانه تولید مصالح ساختمانی ساخته می شوند و بنابراین درصد مواد تشکیل دهنده استاندارد و کیفیت بالاتری هم دارند. نکته حائز اهمیت دیگر این است که فرآیند اختلاط بتن باید مداوم باشد تا از خشک نشدن بتن اطمینان حاصل شود.

همه چیز در مورد بتن ریزی کف

آرماتور بندی

قبل از اینکه بتن را روی سطح مورد نظر بریزیم، باید آن را تقویت کنیم. همانطور که می دانید بتن در برابر نیروی کششی مقاومت ندارد و به همین منظور نیاز به میلگردهای فولادی یا آرماتور بندی دارد. بنابراین در این مرحله طبق نیاز سازه و متناسب با متراژ سطح، فشار وارده بر سطح، تعداد طبقات و … تعداد و قطر میلگردها محاسبه می شود. در واقع آرماتور بندی تضمینی است بر مقاومت و استحکام کلی بنا. البته جالب است بدانید در صورتی که فشار وارده بر سازه کمتر از ۱۰ تن تخمین زده شود، می توان به جای آرماتور یا میلگرد از متریال جایگزین استفاده کرد. اغلب کارفرمایان و پیمانکاران به عنوان جایگزین آرماتور از الیاف فورتا استفاده می کنند که  با فناوری نانو تولید می شود و استحکام فوق العاده‌ای نیز دارد.

همه چیز در مورد بتن ریزی کف

بتن ریزی کف

مرحله بعدی در بتن ریزی کف، ریختن و پخش بتن است. این مرحله از ساختمان سازی می تواند چالش برانگیز باشد، و ضروری است که به سرعت انجام شود تا از کیفیت بتن کاسته نشود. بتن باید بر روی سطح آماده شده ریخته شود و با استفاده از ماله پروانه ای یا ابزار صاف کننده مثل ویبراتورها به طور یکنواخت پخش شود. نکته دیگر این که بتن باید به ضخامت مورد نظر پخش شده و پس از آن سطح بتن را باید صاف کرد تا از تراز بودن آن اطمینان حاصل شود.

همه چیز در مورد بتن ریزی کف

یکنواخت کردن سطح

مرحله بعدی بتن ریزی کف، یکنواخت کردن سطح است. این مرحله همان جایی است که بتن صاف شده و بافت نهایی به آن داده می شود. بافت نهایی به ترجیح شخصی کارفرما و استفاده مورد نظر از کف بستگی دارد. صاف کردن بتن با ابزارهایی مانند ماله پروانه و یا دستگاه ویبراتور صورت می گیرد.

آخرین مرحله در بتن ریزی محوطه و کف، عمل آوری بتن است. فرآیند خشک شدن بتن هم باید مانند مراحل قبلی جدی گرفته شود تا بتن تقویت شده و ترک نخورد یا منقبض نشود. عمل آوری یا کیورینگ بتن به دو صورت خشک و مرطوب انجام می شود. عمل آوری مرطوب شامل مرطوب نگه داشتن سطح بتن برای مدت زمان مخشص با پاشیدن آب یا پوشاندن آن با الیاف خیس است. کیورینگ خشک اما شامل پوشاندن سطح با نایلون، کاغذهای ضد آب یا ترکیبات دیگر است. لازم به ذکر است که فرآیند خشک شدن نهایی بتن باید حداقل ۲۸ روز طول بکشد تا اطمینان حاصل شود که بتن به طور کامل عمل کرده و به حداکثر مقاومت خود رسیده است.

همه چیز در مورد بتن ریزی کف

محاسبه حجم بتن ریزی کف

قبل از هر چیزی محاسبه حجم بتن ریزی کف باید انجام شود تا از هدر رفت انرژی و هزینه جلوگیری شده و بتن ریزی محوطه با موفقیت انجام شود. برای محاسبه حجم بتن ما نیاز به سه پارامتر طول، ارتفاع و عرض سطح مورد نظر داریم تا آن ها را در همدیگر ضرب کرده و حجم موردنیازمان را محاسبه کنیم. برای مثال اگر طول سطح مورد نظر ما برابر ۵ متر، عرض برابر ۴ متر و ضخامت یا عمق دال ما برابر ۰.۱۵ متر باشد؛ حجم بتن ریزی کف ما با استفاده از فرمول (طول  x عرض x ارتفاع) به دست می آید. یعنی ۵ x4 x 0.15 = 3 متر مکعب.

همه چیز در مورد بتن ریزی کف

بتن مناسب برای بتن ریزی کف

حتماً برایتان سوال است که چه بتنی برای بتن ریزی کف محوطه مناسب است؟ شما می توانید بتن را در محل پروژه رست کنید و یا از بتن های آماده کارخانه ای استفاده کنید. البته گزینه دوم محبوبیت و رواج بیشتری بین پیمانکاران دارد، چراکه معتقد هستند این بتن ها در شرایط استاندارد ساخته شده و بنابراین کیفیت بالاتری دارند. یکی از بهترین انواع بتنی که می توانید در بتن ریزی محوطه از آن استفاده کنید، بتن کف C20 است. البته اگر در مکانی استفاده می کنید که محل عبور و مرور ماشین های سنگین است، بتن با مقاومت C25 گزینه مناسب تری است.

در کل حجم درشت دانه بتن باید کمتر از حجم ریزدانه های آن باشد تا بتن مقاومت بیشتری از خود نشان دهد. همچنین بهتر است هنگام اختلاط بتن از روان کننده و الیاف پروپیلن استفاده شود تا از ترک خوردگی بتن جلوگیری شود. نکته آخر اینکه بتن سخت رنگی گزینه مناسبی برای بتن ریزی کف پارکینگ ها، پایانه های اتوبوسرانی و هواپیمایی است، زیرا مقاومت و تنوع رنگی بالایی دارد. اگر بخواهیم ویژگی های بتن مناسب برای بتن ریزی در کف را به صورت موردی بیان کنیم، به لیستی همانند لیست زیر می رسیم:

  • دوام بالا
  • ضریب مقاومت بالا و عدم فرسایش زودهنگام
  • سهولت در اجرا و سرعت بالا
  • تراکم و چسبندگی بالا بین گرانول و سیمان و …
  • دارای خواص نفوذناپذیری و عایق بودن
  • مقرون به صرفه و کم هزینه
همه چیز در مورد بتن ریزی کف

نکات بتن ریزی کف

در ادامه با چند نکته مهم درمورد بتن ریزی کف آشنا می شویم:

۱. قبل از هرچیز مطمئن شوید که سطح تراز، متراکم و بدون هوا و دارای زهکشی مناسب است.

۲. از بتن ، آرماتور و سایر مواد لازم با کیفیت بالا استفاده کنید.

۳. با در نظر گرفتن اندازه و شکل فضا بتن ریزی را با دقت برنامه ریزی کنید.

۴. برای جلوگیری از فرسایش و ترک خوردگی سطح بتن، به خصوص در بتن ریزی کف پارکینگ ها؛ بهتر است حجم آب مصرفی بتن را با روان کننده پلی کربوکسیلات کم کنید.

۵. از استفاده زیاد آب هنگام مرطوب کردن بتن در مرحله صاف و صیقلی کردن اجتناب کنید. این کار مقاومت بتن را کاهش داده و سطح بتن پس از مدتی پوسته پوسته می شود.

۶. استفاده از ماله پروانه ای برای صاف و یکدست کردن بتن، کفپوشی صاف و صیقلی و زیبا به شما ارائه می دهد.

۷. آرماتوربندی حساسیت زیادی می طلبد. بنابراین آن را به دست نیروی کار خبره و با تجربه سپرده و حتماً تعداد، ضخامت مورد نیاز و فاصله بین آرماتورها را قبل از بتن ریزی چک کنید.

همه چیز در مورد بتن ریزی کف

قیمت بتن ریزی کف

عوامل و فاکتورهای مختلفی روی قیمت بتن ریزی کف تاثیر دارد، از جمله این موارد می توان به هزینه پمپ، قیمت بتن آماده ، هزینه افزودنی های بتن مانند الیاف یا روان کننده، هزینه استفاده از ابزارهای بتن ریزی مانند ماله پروانه ای، تراز لیزری و … و در آخر هزینه آرماتوربندی و مش بندی اشاره کرد. بنابراین لازم است قبل از هر چیزی برآورد هزینه بتن کف محوطه و محاسبات لازم را انجام دهید تا مشکلی در برآورد هزینه کلی ساخت و سازتان ایجاد نشود.

جمع بندی

بتن ریزی کف یکی از مهم ترین و حساس ترین مراحل ساخت یک سازه است. بنابراین مستلزم برنامه ریزی و اجرای دقیق است. آماده سازی، اختلاط، ریختن و عمل آوری بتن باید به درستی انجام شود تا سطح صاف و یکدست با حداکثر مقاومت تضمین شود. در این مطلب در مورد بتن ریزی کف محوطه آموختیم و مراحل اجرا و نکات مربوط به آن را بررسی کردیم. اگر شما نیز تجربه یا نظری در این زمینه دارید، خوشحال می شویم آن را با ما و سایر مخاطبان ما به اشتراک بگذارید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *