محاسبه تعداد یونولیت و حجم بتن سقف تیرچه بلوک

محاسبه تعداد یونولیت و حجم بتن سقف تیرچه بلوک

یکی از موضوعات مهم در هر پروژه مهندسی، متره و برآورد است. متره و برآورد به شما کمک می‌کند تا مقدار دقیق مصالح مورد نیاز را به دست بیاورید؛ زمان …

یکی از موضوعات مهم در هر پروژه مهندسی، متره و برآورد است. متره و برآورد به شما کمک می‌کند تا مقدار دقیق مصالح مورد نیاز را به دست بیاورید؛ زمان بندی تقریبی اجرای هر یک از مراحل پروژه را برآورد کنید و بالاخره هزینه نهایی که باید برای ساخت و ساز در نظر بگیرید را به دست بیاورید. در بسیاری از ساختمان‌های مسکونی، سقف تیرچه بلوک به همراه یونولیت اجرا می‌شوند. اجرای ساده، وزن سبک و عایق بندی مناسب از جمله مهم‌ترین دلایل انتخاب این نوع سقف است. در این مطلب قصد داریم به محاسبه تعداد یونولیت و حجم بتن سقف تیرچه بلوک بپردازیم. دعوت می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

محاسبه تعداد یونولیت و حجم بتن سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوک

سقف تیرچه بلوک در بسیاری از آپارتمان‌های مسکونی کوچک و بزرگ به‌عنوان اولویت اول در نظر گرفته می‌شود. برای اجرای این نوع از سقف‌ها نیاز به استفاده از دستگاه‌های پیشرفته نیست. نیروی انسانی با مهارت تخصصی احتیاج ندارد. از همه مهم‌تر این نوع سقف‌ها سبک وزن هستند. به همین دلیل بار مرده سازه را کاهش می‌دهند. موضوع مهمی که در مقاوم‌سازی ساختمان در برابر زلزله و همچنین کاهش تلفات جانی ناشی از ریزش آوار تاثیر بسزایی دارد. سقف‌های تیرچه بلوک از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه هستند. دقت داشته باشید که این سقف‌ها خالی از ایراد نیستند و باید حتما قبل از انتخاب، ملاحظات فنی لازم در این زمینه را مد نظر قرار دهید.

محاسبه تعداد یونولیت و حجم بتن سقف تیرچه بلوک

کاربرد یونولیت در سقف تیرچه بلوک

قبل از پرداختن به موضوع حجم بتن سقف تیرچه بلوک، بد نیست که نیم نگاهی به کاربردهای یونولیت در این سقف‌ها بیندازیم. بتن، تیرچه بلوک سیمانی و فلزی، یونولیت و میلگرد از جمله اصلی‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده سقف‌های تیرچه بلوک هستند. از نظر حجمی، معمولا بخش زیادی از سقف تیرچه بلوک را یونولیت تشکیل می‌دهد.

یونولیت در انواع مختلف ساده و حفره‌دار برای احداث سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخشی از مزایای استفاده از یونولیت را بالاتر ذکر کردیم. یکی دیگر از نکات مهم درباره استفاده از یونولیت، ایفای نقش به عنوان عایق صوتی است. این در حالی است که از نظر حرارتی معمولا عملکرد ضعیف‌تری از خود نشان می‌دهد. مثلا در برابر آتش سوزی خیلی آسیب پذیر است.

محاسبه تعداد یونولیت و حجم بتن سقف تیرچه بلوک

محاسبه تعداد یونولیت در سقف تیرچه بلوک

یک قانون ساده برای تعداد یونولیت مورد استفاده در سقف تیرچه بلوک وجود دارد. به ازای هر متر مربع، نیاز به ۰.۶۸ یونولیت دارید. بنابراین با یک محاسبه ساده مشخص می‌شود که از سقف ساختمان ۵۰۰ متر مربع مساحت داشته باشد، باید ۳۴۰ یونولیت استفاده کنید. معمولا برای تولید انواع یونولیت مورد استفاده در سقف تیرچه بلوک، از یک استاندارد مشخص برای ابعاد استفاده می‌شود. در جدول زیر می‌توانید ابعاد و اندازه انواع یونولیت‌ها را مشاهده کنید.

نوع یونولیتطول (سانتی متر)عرض (سانتی متر)ضخامت (سانتی متر)
یونولیت حفره‌دار۱۱۰۵۰۲۵
یونولیت پیش تنیده۲۰۰۵۰۱۵
یونولیت تیرچه فندوله۲۰۰۵۰۵۰ یا ۲۵
یونولیت تیرچه کرومیت۱۰۰ یا ۲۰۰۶۵۲۰ یا ۲۵
محاسبه تعداد یونولیت و حجم بتن سقف تیرچه بلوک

محاسبه حجم بتن سقف تیرچه بلوک (تیرچه یونولیت)

در محاسبات متره و برآورد، مقدار بتن مصرفی در بخش‌های مختلف پروژه‌های عمرانی بر اساس حجم (متر مکعب) ذکر می‌شوند. به همین دلیل است که حجم بتن سقف تیرچه یونولیت را بررسی می‌کنیم. معمولا ضخامت بتن سقف تیرچه یونولیت بین ۵ تا ۱۰ سانتی متر است. به این ترتیب بر اساس نوع قرارگیری تیرچه‌ها در سقف، محاسبه حجم بتن ریزی سقف تیرچه بلوک انجام می‌شود.

اگر تیرچه‌ها به‌صورت تک ردیفه در سقف قرار بگیرند، حجم بتن سقف تیرچه بلوک با ضرب کردن مساحت سقف در عدد ۰.۱۸ به دست می‌آید. این در حالی است که اگر تیرچه‌ها به صورت دوبل در سقف قرار بگیرند، مساحت سقف را باید در عدد ۰.۲ ضرب کنید. بار دیگر مثال سقف با مساحت ۵۰۰ متر مربع را در نظر بگیرید. در این حالت برای یک سقف با تیرچه تکی یا دوبل به ترتیب حجم بتن مورد نیاز برابر ۹۰ و ۱۰۰ متر مکعبه است.

کلام پایانی

در این مطلب به بررسی نحوه محاسبه حجم بتن سقف تیرچه بلوک در ساخت و ساز پرداختیم. بار دیگر لازم است تاکید کنیم که محاسبات مربوط به متره و برآورد، برای تخمین زمان و هزینه دقیق اجرای یک پروژه عمرانی اهمیت بسیار زیادی دارد. ضمن اینکه باید معمولا درصدی نیز برای تلفات در خرید مصالح در نظر بگیرید تا مشکلات و اشتباهات احتمالی که در حین اجرای پروژه رخ می‌دهند را مدیریت کنید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *