روش اجرا و انواع پشت بندی قالب بتن

روش اجرا و انواع پشت بندی قالب بتن

قالب بندی قالب های فلزی، همواره نیاز به پشت بندی دارد. پشت بندی قالب بتن با استفاده از داربست، سولجر و اتصالات قالب بندی انجلم می شود. این کار برای استحکام هرچه بهتر قالب ها صورت می گیرد.

قالب‌بندی با استفاده از قالب فلزی، به تجهیزات مختلفی نیاز دارد که شاید پشت بند قالب بتن فلزی، مهم‌ترین جز آن باشد. چراکه بدون آن قالب فلزی از استحکام و قدرت کافی برای تحمل فشار بتن و سازه برخوردار نخواهد بود. اگر با این پشت بندی قالب بتن، انواع پشت بند قالب فلزی و مهم‌ترین نکات اجرایی آن آشنایی ندارید، به شما توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید.

روش اجرا و انواع پشت بندی قالب بتن

پشت بند در قالب‌بندی چیست؟

پشت بند قالب فلزی عنصری حیاتی و مهم در قالب‌ بندی بتن است. همان‌طور که از نام آن می‌توان حدس زد، از پشت بند در پشت انواع قالب استفاده می‌شود تا هنگام بتن‌ریزی قالب در نرود و در جای خود ثابت باقی بماند. پشت بند قالب فلزی انواع مختلفی دارد که بر اساس نوع و شکل ابعاد، ارتفاع و سایر ویژگی‌های قالب انتخاب می‌شود.

روش اجرا و انواع پشت بندی قالب بتن

کاربرد پشت بند در قالب‌بندی چیست؟

همان‌طور که گفتیم پشت بندی قالب به آن کمک می‌کند تا هنگام بتن‌ریزی در جای خود ثابت باقی بماند. سایر کاربردهای پشت بند قالب فلزی را در ادامه می‌بینید:

  • تحمل فشار بتن‌ریزی
  • تحمل بارهای سازه تا زمان قالب برداری
  • بالا بردن مقاومت قالب در برابر فرسایش جانبی بتن
  • جلوگیری از تاب برداشتن، اعوجاج و دررفتن قالب
  • افزایش صلبیت قالب‌ها

البته پشت بند قالب فلزی تنها در قالب‌بندی بتن کاربرد ندارد و از آن در جاهای دیگری نیز استفاده می‌شود که ساختمان‌های آجری و خشتی رایج‌ترین آن‌ها هستند. استفاده از پشت بند در ساختمان‌های قدیمی خشتی و آجری باعث می‌شود که فرایند فرسودگی آن‌ها به تأخیر بیفتد.

در ساختمان‌های آجری، اگر طول دیوار از ۴ متر بیشتر باشد، باید از پشت بند با ضخامت حداقل ۲۰۰ میلی‌متر استفاده شود. در ساختمان‌های خشتی نیز در صورتی‌که طول دیوار بالاتر از ۳.۵ متر برود، باید از پشت‌بندهایی با ضخامت ۳۵۰ میلی‌متر برای جلوگیری از ریزش آن‌ها استفاده کرد.

روش اجرا و انواع پشت بندی قالب بتن

انواع پشت بند قالب فلزی را بشناسید

بر اساس مبحث نهم مقررات ملی ساختمان، استفاده از هر ۲ نوع پشت بند فلزی افقی و عمودی ضروری است، چراکه هر کدام از آن‌ها بخشی از کاربردهای بالا را تأمین می‌کنند. در ادامه با انواع پشت بندی قالب آشنا می‌شوید:

روش اجرا و انواع پشت بندی قالب بتن

پشت بند قالب فلزی افقی

این نوع پشت بند قالب فلزی معمولاً با استفاده از لوله داربستی با قطر ۵ سانتی‌متر ساخته می‌شود و وظیفه آن جلوگیری از اعوجاج قالب و ایجاد مقاومت در محور طولی است. فاصله این پشت‌بندها با یکدیگر باید حداقل ۵۰ سانتی‌متر باشد.

برای ساخت پشت بند قالب فلزی بتن می‌توان از انواع پروفیل و ناودانی نیز استفاده کرد. این پشت بندها باید حتماً در ارتباط با پشت‌بندهای عمودی باشند.

روش اجرا و انواع پشت بندی قالب بتن

پشت بند قالب فلزی عمودی

وظیفه پشت بند قالب فلزی عمودی تحمل فشار جانبی بتن و جلوگیری از تاب برداشتن آن است. اگر ارتفاع قالب‌بندی کمتر از ۲ متر باشد، می‌توان از ۲ لوله داربستی با قطر ۵ به عنوان پشت بند عمودی استفاده کرد. برای ارتفاع بالاتر نیز باید از سولجر استفاده کرد. مقاومت سولجرها در برابر فشار هیدوراستاتیک بتن بیشتر است و ممان اینرسی بیشتری نسبت به لوله‌های داربست دارند.

سولجرها از ورق فولادی ۴ میل ساخته می‌شود و معمولاً با سطح مقطع ۱۵ در ۱۵ سانتی‌متر و طول‌های ۱، ۱.۵، ۲، ۲.۵ و ۳ متر در بازار عرضه می‌شوند. سولجرها باید در پشت سر پشت بند قالب فلزی افقی بسته شوند.

پشت بندی قالب در ستون و تیرها به چه عواملی بستگی دارد؟

نحوه پشت بندی قالب در ستون و تیرها به نوع قالب و ارتفاع آن بستگی دارد. همچنین پشت بندی قالب به نوع سقف یا دال بتنی نیز بستگی دارد، چراکه نحوه اجرای تیر در دال‌های یک‌طرفه با دال‌های دوطرفه و … تفاوت دارد. همچنین فشار و سرعت بتن‌ریزی نیز بر انتخاب نوع پشت بند قالب فلزی تأثیر دارد.

در قالب بندی تیر، از لوله داربستی یا الوار چوبی به عنوان پشت بند قالب فلزی استفاده می‌شود. در حالی‌که در پشت بندی قالب ستون، معمولاً سولجر به کار می‌رود.

روش اجرا و انواع پشت بندی قالب بتن

اجرای پشت بند در قالب‌بندی چگونه انجام می‌شود؟

برای اجرای پشت بند قالب فلزی، نباید عرض پشت بند کمتر از ۵ سانتی‌متر باشد. همچنین حداکثر فاصله مجاز پشت بندها هم ۶۰ سانتی‌متر است. در بتن‌ریزی‌های سنگین باید از لاپه یا چوب چهار تراش برای ساخت پشت بند استفاده کرد تا قالب مقاومت لازم را در برابر فشار بتن پیدا کند.

جمع بندی

برای اطمینان از کیفیت بالای بتن، باید از قالب، پشت بند قالب فلزی و تجهیزات قالب‌بندی باکیفیت استفاده کنید و فرایند قالب‌بندی و بتن‌ریزی را به یک تیم باتجربه بسپارید.

 برای خرید قالب بتن و تجهیزات قالب‌بندی باکیفیت برای پشت بندی قالب بتن می توانید با کارشناسان ما در سایت عمران مارکت در تماس باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *