انواع سولجر و کاربردهایشان را بهتر بشناسید

انواع سولجر و کاربردهایشان را بهتر بشناسید

سولجرهای قالب بندی برای پشت بندی قالب ها و جلوگیری از فشارهای قالب بتن در هنگام بتن ریزی استفاده می شوند. این سولجرها انواع و کاربردهای متفاوتی دارند. در ادامه این مقاله با انواع سولجرهای قالب بندی بیشتر آشنا می شویم.

کیفیت بتن‌ریزی در دوام و مقاومت سازه بسیار موثر است. برای بتن ریزی در انواع سازه‌ها معمولا از قالب‌بندی استفاده می‌شود. یکی از نکات بسیار مهم در حین بتن‌ریزی، حفظ شرایط و شکل اولیه قالب است. با توجه به اینکه ریختن بتن به درون قالب، باعث وارد شدن فشار به بدنه آن می‌شود، معمولا در برخی از پروژه‌ها از سازه‌های حمایتی برای قالب بندی استفاده می‌کنند. این سازه‌ها تحت عنوان سولج شناخته می‌شوند. در ادامه قصد داریم به معرفی انواع سولجر قالب بندی بپردازیم. دعوت می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

انواع سولجر و کاربردهایشان را بهتر بشناسید

سولجر قالب بندی چیست؟

سولجر قالب بندی نوعی تجهیز حمایتی است. از این تجهیز برای جلوگیری از آسیب دیدن یا تغییر شکل قالب‌ها حین بتن‌ریزی استفاده می‌شود. ریختن بتن درون قالب، باعث می‌شود که دیواره‌های آن در معرض فشار زیادی قرار بگیرند. در پروژه‌هایی که بتن‌ریزی با حجم و ارتفاع زیاد صورت می‌گیرد، احتمال آسیب دیدن قالب‌ها به‌مراتب افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه برای جلوگیری از بروز مشکل، قبل از آغاز بتن‌ریزی از انواع سولجر قالب بندی استفاده می‌شود. سولجر‌ها در فاصله معین و به‌صورت عمودی در مجاورت دیواره قالب قرار می‌گیرند. به این‌ترتیب شرایط را برای تحمل وزن بیشتر برای قالب‌ها فراهم می‌کنند.

از جمله مهم‌ترین سولجرهای قالب بندی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع سولجر و کاربردهایشان را بهتر بشناسید

انواع مختلف سولجر بر اساس جنس

انواع سولجر معمولا به‌گونه‌ای روی قالب‌ها سوار می‌شوند که نیازی به باز کردن آن‌ها برای جابجایی نیست. به‌زبان ساده وقتی عملیات بتن‌ریزی تمام و بتن سفت می‌شود، نیازی به باز کردن سولجر برای جابجایی قالب بتن وجود ندارد. بلکه می‌توانید مجموعه را به‌صورت یکپارچه جابجا کنید تا سرعت قالب‌بندی و نتیجه عملیات ساخت و ساز افزایش پیدا کند. انواع سولجر قالب بندی را بر اساس جنس می‌توان در سه گروه زیر دسته‌بندی کرد:

انواع سولجر و کاربردهایشان را بهتر بشناسید

۱. سولجر الواری

سولجر الواری از جنس چوب ساخته می‌شود. قدیمی‌ترین سولجرهایی که به‌عنوان سازه حمایتی برای قالب بتنی استفاده می‌شد، همین محصول است. این دسته از سولجرها تحمل وزن کمتری در مقایسه با سولجرهای فلزی دارند. به‌همین دلیل صرفا در بتن‌ریزی با حجم کم مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته سبک بودن آن‌ها باعث می‌شود که خیلی سریع امکان نصب و جابجایی‌شان فراهم شود. معمولا انعطاف‌پذیر هستند؛ اما خیلی زود در شرایط محیطی مختلف دچار خوردگی می‌شوند و باید آن‌ها را جایگزین کرد.

انواع سولجر و کاربردهایشان را بهتر بشناسید

۲. سولجر فلزی

انواع سولجر قالب بندی فلزی معمولا از جنس آلومینیوم یا فولاد ساخته می‌شوند. این سازه‌ها عمر مفید طولانی دارند و با رنگ آمیزی آن‌ها می‌توان جلوی خوردگی را تا حد زیادی گرفت. سولجرهای فلزی را در پروژه‌های بتن ریزی با حجم زیاد استفاده می‌کنند؛ چرا که توانایی تحمل بار بسیار بالایی دارند. بهترین گزینه برای اجرای پروژه‌های عمرانی بزرگ، بدون تردید سولجر فولادی است.

انواع سولجر و کاربردهایشان را بهتر بشناسید

۳. سولجر پلاستیکی

انواع سولجر پلاستیک، مشکل خوردگی سولجر الواری را برطرف کرده‌اند. معمولا از مواد پلیمری مقاوم در برابر خوردگی در تولید این محصول استفاده می‌شود. ضمن اینکه معمولا وزن کمی دارند. به‌همین دلیل می‌توان به‌راحتی آن‌ها را جابجا کرد. ضمن اینکه توانایی تحمل بار آن‌ها در مقایسه با سولجر فلزی کمتر است. قیمت سولجرهای پلاستیکی نیز در مقایسه با نمونه‌های مشابه فلزی کمتر است. مهم‌ترین ویژگی این محصولات، انعطاف‌پذیری بالای آن‌هاست که باعث می‌شود کمتر دچار آسیب شوند.

انواع سولجر و کاربردهایشان را بهتر بشناسید

انواع مختلف سولجر بر اساس ابعاد

انواع سولجر قالب بندی باید تحمل وزن بالایی داشته باشند تا نقش حمایتی خود را حین بتن‌ریزی به‌خوبی ایفا کنند. ضمن اینکه در برابر خوردگی نیز مقاومت بالایی از خود نشان دهند. معمولا با استفاده از رنگ‌آمیزی نیز می‌توان این ویژگی سولجرها را تقویت کرد. علاوه بر مواد اولیه مختلف که برای ساخت سولجر استفاده می‌شوند، انواع سولجر در ابعاد و اندازه گوناگون نیز تولید می‌شوند. معمولا سولجرها در عرض ۱۵ سانتی متر ساخته می‌شوند. ضخامت ورق‌های مورد استفاده در ساخت این محصول با توجه به جنس آن متفاوت است.

در جدول زیر می‌توانید انواع سولجر قالب بندی را بر اساس طول و وزن مشاهده کنید.

طول سولجر (متر)وزن سولجر فولادی (کیلوگرم)
۱۱۲
۱.۵۱۶
۲۲۶
۲.۵۳۵
۳۳۸

دقت داشته باشید که امکان تولید سولجر با ابعاد و اندازه سفارشی نیز وجود دارد. هرچند که پیشنهاد می‌کنیم در صورت امکان از روش مونتاژ سولجرها با استفاده از پیچ و مهره برای دستیابی به ابعاد و اندازه مناسب استفاده کنید. چرا که این روش مقرون‌به‌صرفه‌تر خواهد بود.

کلام پایانی

در این مطلب بررسی کردیم که انواع سولجر قالب بندی چیست و به چند دسته تقسیم می‌شوند. استفاده از سولجر‌ها در پروژه‌های با بتن‌ریزی سنگین (معمولا عرض بیش از ۲۰ سانتی متر) برای جلوگیری از آسیب دیدن قالب، ضروری است. همچنین این تجهیز حمایتی باعث می‌شود که ساختار یکپارچه بتن به‌خوبی حفظ شود. در نتیجه محصول نهایی از دوام و مقاومت بالایی در برابر فشارهای وارده برخوردار خواهد بود.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *