صفر تا صد داربست ماتریس (پله پیش ساخته)

صفر تا صد داربست ماتریس (پله پیش ساخته)

داربست ماتریس یا پله پیش ساخته از انواع داربست های مدولار یا پیش ساخته است. این داربست نصب آسان و سریعی دارد و در عین حال ایمنی بالایی نیز دارد. در ادامه این مقاله با این داربست و انواع آن بیشتر آشنا شوید.

با تشدید نظارت نهادهای دولتی بر رعایت اصول ایمنی در محیط‌های کاری مختلف و افزایش تعداد کارفرماهای دغدغه مند در حوزه ساخت‌وساز، استفاده از انواع داربست‌های مدولار و پیش‌ساخته نیز افزایش یافته است. این داربست‌ها علاوه بر ایمنی بالا، به‌سرعت نیز نصب می‌شوند و مشخص بودن فواصل اتصال لوله‌های افقی به عمودی، ایمنی این داربست‌ها را افزایش داده است. در این مقاله با یکی از انواع پرکاربرد داربست مدولار یعنی داربست ماتریس آشنا می‌شوید.

صفر تا صد داربست ماتریس (پله پیش ساخته)

داربست ماتریس یا پله پیش‌ساخته چیست؟

داربست ماتریس یا پله پیش‌ساخته، در حقیقت نوعی مسیر دسترسی موقت و ایمن است که به کارگران اجازه می‌دهد در ارتفاع به بخش‌های مختلف داربست دسترسی داشته باشند. این نوع داربست را با نام داربست پله‌ای نیز می‌شناسند. استفاده از این داربست باعث می‌شود تا از رفت‌وآمد روی داربست از طریق لوله‌ها جلوگیری شود و به داربست و کارگران آسیبی نرسد. نصب داربست ماتریس و تنظیم فواصل لوله‌های آن باید بر اساس اصول آیین‌نامه کار در ارتفاع وزارت کار و آیین‌نامه های سازمان ایمنی و بهداشت آمریکا (OSHA) انجام شود.

این نوع داربست تا ارتفاع ۱۰۰ متر قابل استفاده است و اگر پایه‌های آن در فواصل یک متری مهار شوند، توان باربری آن تا ۴ متر افزایش پیدا می‌کند.

صفر تا صد داربست ماتریس (پله پیش ساخته)

با اجزای داربست ماتریس آشنا شوید

داربست ماتریس همانند سایر انواع داربست فلزی با استفاده از لوله‌های فلزی موسوم به لوله داربستی یا لوله ۵ (قطر ۵ سانتیمتر) ساخته می‌شود. این نوع داربست به دو شیوه سنتی و پیش‌ساخته نصب می‌شود و اجزای تشکیل‌دهنده داربست ماتریس، به روش نصب آن بستگی دارد.

در روش سنتی، این داربست با استفاده از لوله داربستی و بست چهارپیچ (همانند داربست فلزی سنتی) نصب می‌شود و حتی پله‌های آن را با قرار دادن ۲ لوله یا بیشتر با فواصل کم نسبت به یکدیگر، می‌سازند.

نصب داربست ماتریس پیش‌ساخته، همانند سایر انواع داربست مدولار است. یعنی لوله‌های افقی و عمودی با استفاده از نری و مادگی و ضربات چکش به هم متصل می‌شوند و فواصل محل اتصال این لوله‌ها از قبل مشخص شده است. پایه‌های داربست ماتریس مدولار در طول‌های ۱، ۱.۵، ۲، ۳ و ۴ متری ساخته می‌شوند. این نوع داربست علاوه بر لوله‌های افقی و عمودی، بادبند یا لوله مورب، کف پله، دریچه برای تردد به طبقات مختلف، جان‌پناه و گاردریل هم دارد.

پله‌های پیش‌ساخته این داربست معمولاً با استفاده از جوشکاری تسمه‌های فولادی به یکدیگر ساخته می‌شوند که در بخش بعد با انواع مختلف پله پیش‌ساخته داربست ماتریس آشنا می‌شوید.

صفر تا صد داربست ماتریس (پله پیش ساخته)

پله پیش‌ساخته داربست ماتریس چه انواعی دارد؟

پله پیش‌ساخته داربست ماتریس معمولاً در ۵ نوع فولادی، استیل، چوبی، شیشه‌ای و دارای سیستم نوری در بازار موجود است.

پله پیش‌ساخته استیل

این نوع پله با استفاده از ورق استیل (فولاد ضدزنگ) ساخته می‌شود و مقاومت و استحکام آن نسبت به سایر انواع پله پیش‌ساخته بیشتر است.

پله پیش‌ساخته فولادی

پله پیش‌ساخته فولادی کاربرد بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد و همانطور که گفتیم، با استفاده از برش زدن و جوشکاری تسمه فولادی ساخته می‌شود.

پله پیش‌ساخته چوبی

این نوع پله معمولاً با داربست چوبی به کار می‌رود که در حال حاضر استفاده از آن رواج چندانی ندارد.

پله پیش‌ساخته شیشه‌ای

این نوع پله پیش‌ساخته با استفاده از شیشه سکوریت و سایر انواع مقاوم شیشه ساخته می‌شود تا بتواند در فضای کارگاه دوام بیاورد.

پله پیش‌ساخته با سیستم نوری

در زیر یا اطراف این نوع پله چراغ‌های LED کار شده است و از آن بیشتر در پروژه‌هایی که در شب هم فعال هستند استفاده می‌شود.

صفر تا صد داربست ماتریس (پله پیش ساخته)

کاربرد داربست ماتریسی چیست؟

داربست ماتریسی بیشتر در پروژه‌های ساختمانی و به منظور افزایش سرعت ساخت‌وساز و ایمنی کار استفاده می‌شود. البته کاربردهای این داربست تنها محدود به پروژه‌های ساختمانی نمی‌شود و برای تعمیرات و بازسازی و دسترسی به ارتفاع در ساختمان‌های اداری، مسکونی و تجاری نیز به کار می‌رود. علاوه بر این برخی از داربست های ماتریسی برای ساخت پروژه های عظیم، مانند ساخت سد ها نیز استفاده می شوند.

جمع بندی

داربست های ماتریس در بسیاری از پروژه های ساختمانی استفاده می شود. این داربست از انواع داربست های مدولار و پیش ساخته است و به راحتی می توان آن را نصب کرد. داربست ماتریس انواع مختلفی مانند داربست ماتریس استیل، داربست ماتریس فولادی، داربست ماتریس چوبی، داربست ماتریس شیشه ای و داربست ماتریس با سیستم نوری است.

عمران مارکت عرضه کننده انواع داربست، قالب بتن و اتصالات قالب بندی است، شما برای تهیه تجهیزات پروژه خود می توانید با تماس با شماره ۰۲۵۳۳۵۵۸۸۸۸ با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *