نکات مهم در زمان و روش قالب برداری سقف وافل

قالب برداری سقف وافل، از آخرین مراحل در اجرای سقف وافل است و برای انجام آن باید نکاتی را مد نظر داشت. به صورت کلی برای برداشتن هر نوع قالبی …

قالب برداری سقف وافل، از آخرین مراحل در اجرای سقف وافل است و برای انجام آن باید نکاتی را مد نظر داشت. به صورت کلی برای برداشتن هر نوع قالبی از جمله قالب وافل، بتن باید به مقاومت ۲۸ روزه خود رسیده باشد.همچنین جک ها (پایه های اطمینان) نیز باید بعد از زمان یعنی بعد از مقاومت ۷۰ درصدی بتن، برداشته شوند. به همین دلیل برای جلوگیری از فشار ناگهانی به سقف و خسارت های احتمالی باید قالب برداری با اصول و نکات آن اجرا شود. در این مقاله به نکات قالب برداری سقف وافل پرداخته ایم و با ادامه مقاله با ما همراه باشید.

زمان قالب برداری سقف وافل

سقف وافل در گروه سقف های دال بتنی قرار دارد و قالب برداری آن نیز مانند بقیه سقف های دال و در یک زمان بندی مشخص انجام می شود.دمای محل پروژه نیز باید بررسی شود، زیرا کاهش یا افزایش دما ارتباط مستقیمی با زمان قالب برداری دارد. در مقررات ملی ساختمان روش قالب برداری سقف هایی مانند سقف وافل به صورت زیر است و در دو مرحله انجام می شود.

  1. قالب برداری سقف
  2. برداشتن جک‌های سقف
نکات مهم در زمان و روش قالب برداری سقف وافل

به صورت کلی و با توجه به نمودار بالا، قالب های سقف بعد از ۳ روز و جک های سقفی را بعد از ۷ روز می توان برداشت. به میزانی که دما کمتر باشد، زمان قالب برداری بیشتر شده و تا ۲۵ روز ممکن است ادامه پیدا کند.

زمان قالب برداری سقف وافل با توجه به چیدمان قالب ها

نوع چیدمان قالب ها در زمان قالب برداری آن ها موثر است، در ادامه با این روش های چیدمان و زمان قالب برداری آن ها بیشتر آشنا می شویم.

چیدمان قائم قالب ها

با توجه به اینکه در قالب های قائم مانند ستون ها و دیوارها، تمام فشارهای وارد شده به قالب، فشارهای جانبی است و فشار قائمی وجود ندارد، زمان باز کردن این قالب ها زودتر از روش های دیگر است. زمان قالب برداری برای قالب های قائم در صورتی که دما صفر، ۸، ۱۶ یا ۲۴ درجه سیلسیوس باشد، به ترتیب ۳۰، ۱۸، ۱۲ و ۹ ساعت است. 

قالب بندی زیرین یا دال

قالب ها به صورت زیرین نیز قرار می گیرند که در واقع همان دال است، زمان قالب برداری قالب های زیرین وافل نیز بستگی به دما دارد، اما به صورت کلی به چند روز زمان برای قالب برداری قالب های دال نیاز است

جدول زمان بندی قالب برداری قالب های زیرین یا دال به صورت زیر است:

دما۲۴ درجه بیشتر۱۶ درجه۸ درجه۰ درجه
مدت زمان۳ روز۴ روز۶ روز۱۰ روز

قالب بندی تیر

قالب بندی تیرها نیز می شود به صورت زیرین باشد و برای برداشتن قالب های آن نیز به زمان مشخصی نیاز است. در صورتی که دما بیشتر شود، مدت زمان کمتری برای قالب برداری نیاز است. تیرها وزن بالاتری نسبت به دال دارند و به زمان بیشتری برای قالب برداری نیاز دارند. جدول زمان بندی قالب برداری تیرها نیز به صورت زیر است:

دما۲۴ درجه بیشتر۱۶ درجه۸ درجه۰ درجه
مدت زمان۷ روز۱۰ روز۱۵ روز۲۵ روز

برای قالب برداری وافل باید به تمام موارد بالا توجه شود، تا قالب برداری به صورت درست اجرا شود.

نکات مهم در جداسازی بتن از قالب وافل

قالب های وافل برای بتن ریزی نیازی به روغن کاری قالب ندارند. اما با توجه به تصمیم پیمانکار برای راحتتر آزاد شدن قالب ها اگر نیاز به روغن کاری و چرب کردن قالب ها وجود داشت، بهتر است که این کار با روغن سوخته یا گازوئیل انجام شود. اما استفاده از گازوئیل ارجحیت دارد، زیرا روغن سوخته باعث سیاه شدن سقف می شود. 

همچنین بعد از چرب کردن قالب ها باید مراقب باشید که میلگردها چرب نشوند، میلگرد از اجزایی است که در بتن مدفون می شود و باید چسبندگی بالایی با بتن داشته باشد.

قالب های وافل باید با احتیاط و با فشار کم از چهار طرف بیرون کشیده شوند، برای خارج کردن قالب ها تنها باید از دست، دیلم یا سرجک استفاده شود و نباید از وسایل نوک تیز استفاده شود. از پرت کردن قالب ها روی زمین از ارتفاع نیز باید جلوگیری شود، این کار باعث کاهش عمر قالب ها می شود.

به صورت کلی، قالب ها در صورتی که سالم خارج شوند، به صورت مجدد قابل استفاده هستند. به همین منظور باید از نیروی حرفه ای استفاده شود تا قالب های وافل دچار مشکل نشوند.

حتی پس از گذشتن زمان مورد نظر برای اطمینان از مقاومت ۷۰ درصد بتن، قالب ها نباید به صورت یکجا باز شوند، چون هنوز امکان خیزش سقف وجود دارد. روش درست برای باز کردن قالب های سقف وافل به این صورت که است که مساحت های ۳۰ یا ۴۰ متری در نظر گرفته شود. جک ها با می شود و بعد از قالب برداری دوباره قرار داده می شود و همین روند ادامه پیدا می کند.

در این مرحله و قبل از اجرای سقف بعدی یک سوم از جک ها زیر سقف باقی می ماند تا از خیز سقف جلوگیری شود.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *