روش بستن و نصب اسپیس فریم از صفر تا صد

روش بستن و نصب اسپیس فریم از صفر تا صد

نصب اسپیس فریم حساسیت های مخصوص به خودش دارد. با توجه به اینکه این سازه موقتی برای نمایشگاه و نصب بنر و بیلبورد استفاده می شود، باید توصز نیروی نصاب ماهر اجرا شود تا نتیجه نهایی کار صحیح باشد. در ادامه با روش ها و نحوه نصب اسپیس فریم بیشتر آشنا می شوید.

اسپیس فریم محبوب‌ترین سازه برای ساخت غرفه‌های نمایشگاهی، انبارها، سن، استیج و ایجاد سقف برای پارکینگ‌ها و استخرهای روباز است که وزن سبک و مدولار بودن آن باعث شده تا سرعت نصب و برپایی آن هم بالا برود. با این حال در نصب اسپیس فریم باید اصول و نکاتی رعایت شود که در این مقاله، با این اصول و نکات آشنا می‌شوید.

روش بستن و نصب اسپیس فریم از صفر تا صد

نصب اسپیس فریم چگونه انجام می‌شود؟

نصب اسپیس فریم یا داربست نمایشگاهی با استفاده از قطعاتی به نام بست اسپیس فریم انجام می‌شود. بست داربست اسپیس از ۲ قطعه فلزی یکسان تشکیل شده که این قطعات به شکل منحنی طراحی شده‌اند تا بتوانند لوله‌های اسپیس فریم را در بر بگیرند. روی این بست‌ها ۲ سوراخ وجود دارد که هنگام نصب، یک پیچ از آن‌ها رد می‌شود و سپس پیچ‌ها را با کمک مهره محکم می‌کنند.

روش بستن و نصب اسپیس فریم از صفر تا صد

نحوه نصب اسپیس فریم به چه عواملی بستگی دارد؟

نحوه بستن اسپیس فریم به محل نصب، کاربرد، شکل سازه و نوع اسپیس فریم بستگی دارد. محل نصب و کاربرد اسپیس فریم میزان فشار وارده بر سازه اسپیس فریم را مشخص می‌کند و به همین ترتیب، تعداد ساپورت‌ها و مهارها مشخص می‌شوند.

به عنوان مثال میزان فشاری که سازه اسپیس فریم نمایشگاهی و تبلیغاتی تحمل می‌کند با میزان فشار وارده بر اسپیس فریمی که در سالن‌های کنسرت و به منظور نگه‌داشتن تجهیزات صوتی و تصویری به کار می‌رود، تفاوت دارد. به همین دلیل در نصب اسپیس فریم سالن کنسرت باید دقت و حساسیت بیشتری به خرج داد.

انواع روش نصب اسپیس فریم را بشناسید

انتخاب روش نصب اسپیس فریم هم به شکل نهایی سازه، عوامل محیطی و فشار وارده بر آن بستگی دارد. اجرای سازه‌های اسپیس فریم خاص تنها از طریق اتصال لوله‌های آلومینیومی یا فولادی امکان‌پذیر است و برای نصب آن‌ها از بست داربست اسپیس مخصوص استفاده می‌شود. انواع ساده‌تر سازه اسپیس فریم که تحت‌فشار زیادی قرار دارند، با ترکیب لوله، مسوار، مفتول و طناب نصب می‌شوند.

همچنین برای بستن اسپیس فریم در آب‌وهوای مرطوب، معمولاً از لوله آلومینیومی استفاده می‌شود، چراکه مقاومت آن در برابر زنگ زدن از لوله فولادی معمولی و گالوانیزه بیشتر است. البته این موضوع قیمت نصب اسپیس فریم را هم بالا می‌برد.

نصب اسپیس فریم در چند مرحله انجام می‌شود؟

پس از مشخص کردن محل و کاربرد اسپیس فریم، ابتدا سازه اسپیس فریم طراحی می‌شود و نوع اسپیس فریم، روش نصب اسپیس فریم، مقاطع فولادی و لوازم موردنیاز بر اساس طرح موردنظر تهیه می‌شود.

نصب بخش‌های مختلف اسپیس فریم ابتدا روی زمین و با استفاده از بست اسپیس فریم انجام می‌شود و وقتی اتصال قطعات مختلف به اتمام رسید، سازه را به حالت عمودی در می‌آورند. تنها قطعات و بسته‌ای متصل‌کننده اجزای اصلی سازه به‌صورت عمودی بسته و نصب می‌شوند. در مرحله آخر هم از سیم، طناب یا کنف برای اطمینان بیشتر از استحکام سازه استفاده می‌شود و آن‌ها را برای اتصال دوبل بخش‌های مختلف سازه اسپیس فریم به کار می‌برند.

روش بستن و نصب اسپیس فریم از صفر تا صد

مزایای نصب اسپیس فریم چیست؟

داربست‌های معمولی مقاومت کمی در برابر رطوبت دارند و علاوه بر این، استفاده از آن‌ها برای ساخت غرفه‌های نمایشگاهی یا سالن‌های کنسرت ظاهر چندان جذابی ندارد. نصب اسپیس فریم به جای داربست، مزایای زیادی مثل مقاومت یکسان در عین وزن سبک و ظاهر زیباتر دارد. همچنین وزن پایین این سازه باعث می‌شود که حمل‌ونقل آن آسان شود و سرعت نصب اسپیس فریم نیز بالا برود. امکان نصب اسپیس فریم در اشکال مختلف وجود دارد و قیمت پایین‌تر آن هم باعث شده تا کاربرد داربست در سازه‌های نمایشگاهی و تبلیغاتی کاهش پیدا کند.

روش بستن و نصب اسپیس فریم از صفر تا صد

مهم‌ترین نکات نصب اسپیس فریم چیست؟

برای جلوگیری از بروز و حوادث و نصب اسپیس فریم به‌صورت ایمن، رعایت نکات زیر ضروری است:

  • باید تردد افراد غیرمجاز در محل نصب اسپیس فریم ممنوع شود.
  • رعایت نکات ایمنی جوشکاری مثل دور کردن مواد اشتعال‌زا و … هنگام بستن اسپیس فریم ضروری است.
  • پیش از نصب باید برآورد دقیقی از نیروهای وارده به سازه به عمل بیاید.
  • مهار کردن سازه اسپیس باید با کمک رول بولت انجام شود.
  • توجه به پوشش نهایی سازه اسپیس فریم (چادر، برزنت، گونی و …) و وزن آن پیش از نصب اسپیس فریم ضروری است.

سخن پایانی

درست است که نصب اسپیس فریم به ظاهر آسان است، اما نباید این کار را به افراد غیر کاردان بسپارید. نصاب‌های حرفه‌ای اسپیس فریم تخصص کافی را برای انجام محاسبات ریاضی، خرک سازی و برآورد وزن وارده به سازه را دارند و کمک گرفتن از آن‌ها باعث می‌شود سازه‌ای ایمن داشته باشید. اگر بار برآورد شده به حدی زیاد بود که نتوانستید از اسپیس فریم استفاده کنید، می‌توانید از داربست کمک بگیرید. لوله‌های داربست باکیفیت را می‌توانید از عمران مارکت تهیه کنید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *