همه چیز در مورد بتن معمولی

همه چیز در مورد بتن معمولی

بتن معمولی از انواع بتن و با استفاده از سنگدانه، سیمان پرتلند و آب ساخته می شود. این بتن به صورت تنها مقاومت کششی بالایی ندارد و با استفاده از میلگرد می توان آن را مقاوم تر کرد. برای مطالعه اطلاعات بیشتر در مورد بتن معمولی می توانید ادامه مطلب را مشاهده کنید.

بتن معمولی چیست و چه تفاوتی با بتن سبک، بتن سیال و … دارد؟ این سؤالی است که هر کسی که در حوزه ساخت‌وساز فعالیت می‌کند باید جواب آن را بداند؛ چون عدم اطلاع از پاسخ این سؤال می‌تواند به یک سازه ناایمن ختم شود که عمر پایینی دارد. برای این که بدانید بتن معمولی چیست و چه تفاوتی با سایر انواع بتن دارد، این مقاله را تا انتها بخوانید.

همه چیز در مورد بتن معمولی

بتن معمولی چیست؟

بتن معمولی یا Plain Concrete نوعی بتن است که سنگ‌دانه‌های آن وزن معمول و متعادلی دارند. این بتن در ترکیب با فولاد (میلگرد) تبدیل به بتن مسلح می‌شود. علت اضافه کردن فولاد به بتن معمولی، مقاومت کششی پایین بتن است که با کمک فولاد جبران می‌شود. افزایش مقاومت کششی بتن، عمر سازه بتنی را بالا می‌برد و مقاومت آن در برابر نوسانات دمایی و فشارهای وارده را افزایش می‌دهد.

همچنین درصورتی‌که وزن سنگ‌دانه‌ها از حد معمول کمتر شود یا فقط از سنگ‌دانه‌های بزرگ در ساخت بتن استفاده شود، بتن معمولی تبدیل به بتن سبک می‌شود که این نوع بتن هم کاربردهای خاص خود را دارد.

در ساخت بتن معمولی علاوه بر سنگ‌دانه، از سیمان پرتلند و آب هم استفاده می‌شود.

همه چیز در مورد بتن معمولی

بتن سیال معمولی چیست؟

بتن سیال معمولی هم نوعی ماده بر پایه سیمان و آب است که از آن بیشتر برای درزگیری لوله کشتی‌ها و ساخت بخش‌های داخلی ساختمان استفاده می‌شود. این بتن با نام میکروسمنت هم شناخته می‌شود و خواص آن باعث می‌شود که بتوان آن را به‌راحتی در کنار سایر مصالح دیگر در طراحی داخلی خانه استفاده کرد. همچنین این نوع بتن معمولی در برابر رطوبت و تغییرات دمایی مقاوم است و عمر بالایی دارد. این در حالی است که نهایت ضخامت مورداستفاده از این بتن بین ۲ تا ۳ میلی‌متر است.

خصوصیات بتن معمولی چیست؟

دانستن خصوصیات بتن معمولی به شما کمک می‌کند تا آن را در جای درست به کار ببرید و با استفاده از محاسبات دقیق، متوجه شوید که پروژه شما به چه میزان از حجم و وزن این نوع بتن نیاز دارد.

چگالی بتن معمولی (Normal concrete density)

در این نوع بتن از سنگ‌دانه‌های دارای وزن مخصوص ۲۴۰۰ تا ۲۸۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب استفاده می‌شود و به همین دلیل، چگالی آن بین ۲۲۰۰ تا ۲۶۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب است. از چگالی با نام وزن مخصوص بتن معمولی نیز یاد می‌شود.

دمای بتن معمولی (Normal concrete temperature)

بر اساس مقررات ملی ساختمان حداکثر دمای محیط برای استفاده از بتن معمولی نباید بیشتر از ۳۲ درجه سانتی‌گراد باشد. همچنین در این آیین‌نامه جدولی وجود دارد که حداکثر دمای خود بتن معمولی در دماهای مختلف هوا بر اساس حجم بتن‌ریزی مشخص شده است. این جدول را در ادامه می‌بینید:

شرح دمای محیط (سانتی‌گراد) ابعاد قطعات (میلی‌متر)
کوچک‌تر از ۳۰۰ ۳۰۰ تا ۹۰۰ ۹۰۰ تا ۱۸۰۰ بزرگ‌تر از ۱۸۰۰
حداقل دمای بتن هنگام اختلاط بیش از ۱- ۱۶ ۱۳ ۱۰ ۷
بین ۱- و ۱۸- ۱۸ ۱۶ ۱۳ ۱۰
کمتر از ۱۸- ۲۱ ۱۸ ۱۶ ۱۳
حداقل دمای بتن هنگام ریختن هر مقدار ۱۳ ۱۰ ۷ ۵
حداکثر افت مجاز دما در ۲۴ ساعت اول بتن‌ریزی هر مقدار ۲۸ ۲۲ ۱۷ ۱۱
حداکثر دمای خود بتن معمولی در دماهای مختلف هوا بر اساس حجم بتن‌ریزی

زمان گیرایش بتن معمولی (Normal concrete time)

مدت‌زمان گیرایش بتن معمولی بسته به خشکی هوا، دمای بتن‌ریزی، نرمی سیمان و … بین ۳۰ تا ۹۰ روز است و گسترش مقاومت آن معمولاً بعد از ۷ روز شروع می‌شود.

برای این که واکنش هیدراتاسیون بتن معمولی به‌خوبی پیش برود، دمای سنگ‌دانه‌ها نباید بیشتر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد با بتن تفاوت داشته باشد؛ چون باعث می‌شود بتن یخ بزند. همچنین برای جلوگیری از یخ‌زدن بتن، حداقل دمای قطعات دارای ضخامت ۳۰ سانتی‌متر و کمتر باید ۵ درجه سانتی‌گراد و برای قطعات تا ۱ متر هم باید ۱۳ درجه باشد.

همه چیز در مورد بتن معمولی

مقاومت بتن معمولی

مقاومت رایج بتن معمولی بین ۱۴۵۰ تا ۵۸۰۰ PSI (10 تا ۴۰ مگاپاسکال) است که بعد از ۲۸ روز بتن به ۷۵ تا ۸۰ درصد مقاومت موردنظر می‌رسد. بعد از روند افزایش مقاومت بتن معمولی کاهش پیدا می‌کند، به‌نحوی‌که در روز ۹۰، مقاومت آن به حدود ۹۵ درصد می‌رسد.

با وجود داشتن اطلاعات لازم در مورد خصوصیات بتن معمولی و تفاوت آن با سایر انواع بتن توصیه می‌کنیم تا این بتن یا مواد تشکیل‌دهنده آن را از فروشندگان معتبر تهیه کنید و حتماً پیش از خرید عمده، یک نمونه از فروشنده بگیرید و آن را تست کنید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *