قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی

قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی

بسیاری از پیمانکاران در انتخاب قالب بتن، میان انتخاب قالب بتن فلزی و قالب بتن پلاستیکی مردد می شوند. برای انتخاب هرچه بهتر بین قالب بتن فلزی و قالب بتن پلاستیکی باید با کاربردها، مزایا و معایب هر کدام بهتر آشنا شوید.

قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی؟ به احتمال زیاد در حال حاضر این سؤال در ذهن بسیاری از فعالان حوزه ساخت‌وساز وجود دارد. هر ۲ نوع قالب فلزی و پلاستیکی مزایای متعددی دارند که باعث شده استفاده از آن‌ها رواج پیدا کند. این مقاله به معرفی این دو قالب، معرفی مزایای آن‌ها و مقایسه قالب بتن فلزی یا پلاستیکی پرداخته است.

قالب بتن فلزی چیست؟

قالب فلزی بتن رایج‌ترین نوع قالب بتن است که با استفاده از ورق سیاه st37 ساخته می‌شود. این قالب در ابعاد مختلف و در دو مدل لبه جوش و لبه خم در بازار موجود است که مدل لبه خم، قیمت بالاتری دارد و در برابر نشت شیره بتن مقاوم‌تر است، اما کاربرد قالب های لبه تسمه ای بیشتر است. از قالب بتن فلزی معمولاً به روش‌های ثابت، بالارونده و لغزان استفاده می‌شود. قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی برای ساخت اعضای مختلف سازه فلزی از فونداسیون گرفته تا ستون، تیر و سقف به کار می‌روند.

قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی

مزایای قالب بتن فلزی چیست؟

برای انتخاب قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی، باید مزایای هر کدام را به‌صورت دقیق بدانید. قالب بتن فلزی مزایای متعددی دارد که باعث شده تا به محبوب‌ترین نوع قالب بتنی تبدیل شود. در ادامه با مزیت های قالب فلزی بتن آشنا می‌شوید:

۱. استحکام بالا

مهم‌ترین مزیت قالب بتن فلزی، استحکام بالای آن است. البته قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی هر ۲ با استفاده از ورق فولادی ساخته می‌شوند، اما از آنجایی‌که معمولاً ضخامت ورق st37 به‌کاررفته در ساخت قالب فلزی بیشتر است، این قالب استحکام بالاتری نسبت به قالب پلاستیکی دارد. قالب فلزی در برابر فشار بتن و بارهای سازه به‌خوبی مقاومت می‌کند و از این نظر کاملاً قابل‌اطمینان است.

قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی

۲. عمر بالا

قالب‌های فلزی معمولاً قیمت بیشتری نسبت به سایر انواع قالب دارند؛ اما خرید آن‌ها در بلندمدت به‌صرفه است. این قالب‌ها به‌دفعات قابل‌استفاده هستند و احتمال این‌که شما را کاملاً از خرید مجدد قالب در پروژه‌های بعدی بی‌نیاز کنند، وجود دارد. همچنین این موضوع باعث می‌شود که قالب فلزی برای استفاده در پروژه‌های بزرگ مناسب باشد.

قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی

۳. قابلیت اتصال به یکدیگر برای ایجاد قالب بزرگ

استفاده از قالب فلزی امکان ساخت لارج پانل را به‌راحتی فراهم می‌کند. برای این کار کافی است که اتصالات آن به‌درستی و کاملاً محکم بسته شوند. البته قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی هر ۲ این قابلیت را دارند اما دوام بالای قالب فلزی، آن را برای استفاده در پروژه‌های بزرگی مثل سدسازی که به ایجاد قالب‌های بزرگ نیاز دارند، ایدئال کرده است.

قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی

۴. قابلیت استفاده در پروژه‌های بزرگ

از آنجایی‌که امکان اتصال قالب‌های فلزی به یکدیگر و ساختن یک قالب بزرگ با صلبیت بالا به این شیوه وجود دارد، قالب فلزی انتخاب مناسبی برای پروژه‌های بزرگ است، چراکه می‌توانید با استفاده از آن بتن‌ریزی اعضای یکپارچه و بزرگ را در یک نوبت انجام دهید.

قالب بتن پلاستیکی چیست؟

قالب پلاستیکی نیز به‌تازگی محبوبیت زیادی پیدا کرده و مزایای متعدد آن باعث شده تا بسیاری از پیمانکاران قالب‌بندی بین انتخاب قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی دچار تردید شوند. قالب بتن پلاستیکی در حقیقت همان قالب فلزی است که ورق مورداستفاده در ساخت آن ضخامت کمتری دارد و برای این‌که در برابر رطوبت مقاوم شود، یک لایه از پلیمر ABS یا پروپیلن روی آن کشیده شده است. تنوع سایز قالب پلاستیکی نیز همانند قالب فلزی زیاد است.

قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی

مزایای قالب بتن پلاستیکی چیست؟

قالب پلاستیکی یک نوع قالب مدرن است که استفاده از تکنولوژی‌های جدید در ساخت آن، برتری‌هایی را در مقایسه با سایر قالب‌ها برای آن ایجاد کرده است. مهم‌ترین مزایای قالب بتن پلاستیکی را در ادامه می‌خوانید:

قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی

۱. سرعت و سهولت بالا در نصب

اگر بخواهید قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی را از نظر سهولت نصب مقایسه کنید، باید امتیاز کامل را به قالب بتن پلاستیکی بدهید. این قالب وزن پایینی دارد و برخلاف قالب فلزی، محدودیتی برای استفاده از آن در هوای سرد یا گرم وجود ندارد. چراکه در برابر نفوذ گرما و سرما مقاوم است. همچنین وزن پایین آن باعث می‌شود که سرعت نصب آن بالا برود.

قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی

۲. نگهداری و نظافت آسان

قالب پلاستیکی به‌راحتی تمیز می‌شود و به دلیل جنس روکشی که دارد، به بتن نمی‌چسبد و پیش از نصب نیازی به روغن زنی ندارد. همچنین مقاومت بالای آن در برابر رطوبت باعث می‌شود که در صورت انبار کردن برای طولانی‌مدت، دچار آسیب نشود.

قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی

۳. قیمت ارزان

اگر می‌خواهید بین قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی یکی را بر اساس قیمت انتخاب کنید، باید به سراغ قالب پلاستیکی بروید. استفاده از ورق فلزی نازک‌تر و پلاستیک در ساخت این قالب، قیمت آن را پایین آورده است. البته این موضوع باعث شده که دوام قالب پلاستیکی از قالب فلزی کمتر باشد.

قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی

۴. مقاومت بالا در عین وزن کم

درست است که مقاومت قالب پلاستیکی از قالب فلزی کمتر است، اما این قالب با توجه به وزن پایینی که دارد، مقاومت خوبی در برابر فشار بتن و بارهای سازه دارد و اگر به‌خوبی نصب شود، از نشتی شیره بتن به‌صورت کامل جلوگیری می‌کند.

قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی؛ بالاخره کدام را بخرید؟

برای انتخاب قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی، می‌توانید به جدول زیر مراجعه کنید، چراکه در آن این ۲ قالب بر اساس تمامی پارامترهای مورد انتظار از یک قالب بتن باکیفیت، با یکدیگر مقایسه شده‌اند:

ویژگیقالب فلزیقالب پلاستیکی
قیمتگران‌ترارزان‌تر
استحکامبالاترپایین‌تر
تعداد دفعات استفادهنامحدودتا ۵۰ بار
نگهداری و نظافتسخت‌ترآسان‌تر
مقاومت در برابر رطوبتکمتربیشتر
مقاومت در برابر سرما و گرماپایین‌تربالاتر
نیاز به روغن‌کاریداردندارد
سهولت نصبسخت‌ترآسان‌تر
وزنسنگین‌ترسبک‌تر
مقایسه بین قالب بتن فلزی و قالب بتن پلاستیکی

جمع بندی:

اگر هنوز برای انتخاب بین قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی اطمینان لازم را کسب نکرده‌اید، می‌توانید برای مشاوره در این زمینه با کارشناسان ما در بخش پشتیبانی و فروش عمران مارکت تماس بگیرید. برای انتخاب قالب و تجهیزات قالب‌بندی با کیفیت و مناسب برای پروژه‌تان نیز می‌توانید از طریق شماره های درج شده با ما در تماس باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *