کلایمر جایگزینی برای داربست

کلایمر جایگزینی برای داربست

کلایمر یکی از روش های جایگزینی داربست است و با استفاده از بالابر جا به جا شده و امکان کار در ارتفاع را فراهم می کند. برای مطالع بیشتر در مورد کلایمر با این مقاله با ما همراه باشید.

کلایمر بهترین راه‌حل برای جایگزین کردن داربست به شمار می‌رود، چون نصب و استفاده از آن آسان است و می‌توانید با ایمنی بالا با آن کار کنید. با این حال پیش از استفاده از این راه‌حل، باید کلایمر، انواع و تجهیزات آن را به‌خوبی بشناسید. برای این کار، می‌توانید از این مقاله کمک بگیرید:

کلایمر جایگزینی برای داربست

کلایمر چیست؟

کلایمر نوعی بالابر است که روی نمای ساختمان حرکت می‌کند و نیروی موردنیاز برای حرکت آن، با استفاده از انرژی الکتریکی تأمین می‌شود. این انرژی الکتریکی از موتورهای وینچی گرفته می‌شود و این موتورها دارای تعدادی زنجیر یا سیم بکسل هستند که یک سر آن‌ها به سبد کلایمر وصل می‌شود. طول این سبدها بسته به کاربری کلایمر، بین ۲ تا ۶ متر است.

کلایمر یک جایگزین مناسب برای داربست‌های سنتی است و معمولاً از آن در مرحله‌ای استفاده می‌شود که کار نمای ساختمان تمام شده و ممکن است نصب داربست به نما آسیب برساند. برخلاف داربست، کلایمرها معمولاً به‌صورت دائمی نصب می‌شوند تا از آن‌ها برای تمیزکاری و ترمیم دوره‌ای نما استفاده شود. همچنین ایمنی کار روی کلایمر از کار روی داربست بیشتر است و در عین حال، هزینه نصب و تعمیر و نگهداری بیشتری نسبت به داربست‌های سنتی دارد.

کلایمر جایگزینی برای داربست

کاربرد کلایمر چیست؟

نصب کلایمر بیشتر برای ساختمان‌های بلندمرتبه به‌صرفه است. معمولاً ارتفاع این ساختمان‌ها به حدی است که برای کار روی نمای آن‌ها باید از داربست سنتی دارای کفراژ یا بندباز استفاده کرد. طراحی کلایمرها بر اساس نوع کاربری، ظرفیت کاری و ضریب امنیت انجام می‌شود و از آن‌ها برای انواع کارهای سبک و سنگین روی نما استفاده می‌شود. لیست زیر، رایج‌ترین کاربردهای کلایمر را نشان می‌دهد:

  • جابجایی مصالح و تجهیزات
  • نصب مصالح روی نما
  • نظافت نما
  • تعمیرات و اصلاح نما
کلایمر جایگزینی برای داربست

کلایمر چه انواعی دارد؟

ممکن است بسته به نوع کاربرد، نیازهای پروژه و بودجه کارفرما، از یکی از انواع کلایمر در پروژه‌های مختلف استفاده شود. به جز دسته‌بندی زیر، یک نوع دیگر دسته‌بندی کلایمر بر اساس نوع حرکت آن نیز وجود دارد که بر اساس آن، کلایمرها به ۲ نوع حرکت عمودی و حرکت افقی تقسیم می‌شوند. کلایمرهای دارای حرکت عمودی، معمولاً کاربرد بیشتری دارند. البته ممکن است در برخی پروژه‌ها از نوع ترکیبی آن نیز استفاده می‌شود.

با رایج‌ترین انواع کلایمر (بر اساس سیستم حرکتی) در ادامه آشنا می‌شوید:

کلایمر برقی

یکی از رایج‌ترین انواع کلایمر، کلایمر برقی است که با استفاده از الکتروموتور کار می‌کند و برای تأمین ایمنی کار در ارتفاع، دارای سیستم‌های زیر است:

  • سنکرونیروز
  • قطع برق در ارتفاع معین
  • کابل جمع کن
  • اضافه بار

کنترل این کلایمرها معمولاً با استفاده از شاسی‌های داخل سبد انجام می‌شود و نقطه اتکای آن‌ها نیز با استفاده از پروفیل‌های فولادی و روی پشت‌بام ساخته می‌شود. سهولت کار با کلایمر مکانیکی از کلایمر دستی بیشتر است و در مقابل، قیمت بالاتری نیز دارد.

کلایمر برقی معمولاً زیر ۵۰ کیلوگرم وزن دارد و می‌تواند تا ۵۰۰ کیلوگرم وزن را نیز تحمل کند. حداکثر سرعت آن نیز ۱۰ دقیقه در هر متر است.

کلایمر جایگزینی برای داربست

کلایمر مکانیکی (دستی)

کلایمر مکانیکی یا دستی ساده‌ترین نوع کلایمر از نظر سیستم حرکتی است، اما کار با آن از انواع دیگر کلایمر سخت‌تر است. در این کلایمرها به جای الکتروموتور از وینچ (قرقره و زنجیر) استفاده می‌شود و حرکت کردن آن به زور بازو و نیروی انسانی نیاز دارد. از این نوع کلایمر معمولاً در پروژه‌های کوچک و دارای ارتفاع کم استفاده می‌شود. سرعت حرکت این نوع کلایمر معمولاً نسبت به انواع دیگر کمتر است و امکان جابجایی به‌صورت افقی را ندارد.

کلایمر جایگزینی برای داربست

سیستم مونوریل

منظور از کلایمر با سیستم مونوریل این است که برای نصب این کلایمرها، یک ریل تکی دورتادور ساختمان کشیده می‌شود تا کلایمر به تمامی نقاط نمای ساختمان دسترسی داشته باشد. این نوع کلایمر معمولاً به‌صورت افقی حرکت می‌کند و بهترین انتخاب برای نماهای پیچیده و مدرن و پل‌ها است، چراکه دسترسی به زیر طاقچه‌ها، برآمدگی‌ها، شیب‌ها و … را امکان‌پذیر می‌کند.

کلایمر جایگزینی برای داربست

سیستم ماشین روف

کلایمر با سیستم ماشین روف، گران‌قیمت‌ترین نوع کلایمر است و از آن بیشتر در آسمان‌خراش‌ها استفاده می‌شود. این نوع کلایمر دارای اتاقکی است که به آن روف کار می‌گویند و روی بلندترین ارتفاع آسمان‌خراش نصب می‌شود و ریل آن نیز روی پشت‌بام قرار می‌گیرد. حرکت روف کار معمولاً با کمک ریل‌های فولادی، لوله‌ای، راهروها و کریدورهای بتنی انجام می‌شود.

با مهم‌ترین تجهیزات کلایمر آشنا شوید

همان‌طور که گفتیم، کلایمر برقی رایج‌ترین نوع کلایمر است و کلایمرهای ماشین روف و مونوریل هم به نوعی کلایمر برقی محسوب می‌شوند. به همین دلیل در این بخش، به معرفی مهم‌ترین تجهیزات کلایمر برقی پرداخته‌ایم. کلایمر برقی دارای ۲ بخش اصلی با نامه‌ای سازه‌های روی بام و سبد حمل نفرات است که در ادامه با اجزای هر کدام آشنا می‌شوید:

تجهیزات سازه‌های روی بام کلایمر

کلایمر برقی در اصل نوعی آسانسور است و به همین دلیل، تجهیزات آن شبیه به تجهیزات آسانسور است:

  • سیم بکسل ضدخیز
  • وزنه‌های تعادل
  • تیر یا بازوی نقاط آویز
  • تکیه‌گاه یا خرک تعادل
  • ستون
  • سبد

تجهیزات سبد حمل نفرات کلایمر

این بخش ارتباط زیادی با ایمنی کارگر دارد و به همین دلیل، تجهیزات ایمنی کلایمر برقی معمولاً روی این بخش عمل می‌کنند. مهم‌ترین اجزای این بخش به شرح زیر است:

  • کابل برق
  • انواع سیستم‌های ایمنی مثل سنکرونیوز، اضافه بار، سیستم ترمز اضطراری و …
  • کابل جمع کن
  • سیم بکسل یا زنجیر
کلایمر جایگزینی برای داربست

مهم‌ترین مزایای کلایمر چیست؟

همان‌طور که گفتیم، مهم‌ترین مزیت کلایمر، ایمنی بالاتر آن در مقایسه با داربست است. البته مزایای کلایمر محدود به همین یک مورد نمی‌شود و در ادامه، لیست مزایای کلایمر را می‌خوانید:

  • کلایمرها سیستم‌های مدولاری هستند که نصب آن‌ها در کمترین زمان ممکن و بدون نیاز به دانش تخصصی بالا انجام می‌شود.
  • استفاده از کلایمر نیاز به آموزش‌های پیچیده ندارد و به‌سادگی انجام می‌شود.
  • علاوه بر حرکت عمودی، امکان حرکت شیب‌دار و افقی هم برای کلایمرها وجود دارد.
  • با استفاده از کلایمر سرعت کار بالا می‌رود.
  • کلایمرها سیستم‌های ذاتاً ایمن هستند، چون از ابتدا بر اساس استانداردهای ایمنی تولید می‌شوند.
  • توزیع بار در کلایمر به‌صورت یکنواخت انجام می‌شود و بار فقط به یک نقطه با نقاط خاص وارد نمی‌شود.
  • کار روی نماهای پیچیده با استفاده از کلایمر راحت‌تر است.

گاهی اوقات تنها راه‌حل برای کار روی نما، استفاده از داربست به جای کلایمر است، چون امکان تأمین تکیه‌گاه ایمن روی پشت‌بام وجود ندارد و به علت ناقص بودن نما، ایمنی کار با کلایمر زیر سؤال می‌رود.

 در چنین شرایطی می‌توانید برای خرید لوله داربستی باکیفیت از طریق شماره ۰۲۵۳۳۵۵۸۸۸۸ با کارشناسان ما در ارتباط باشید .اطلاع از قیمت، ثبت سفارش و مشاوره نیز از طریق تماس با کارشناسان فروش امکان‌پذیر است.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *