هزینه و قیمت دستمزد قالب بندی چقدر است؟

هزینه و قیمت دستمزد قالب بندی چقدر است؟

قالب بندی به روش های مختلفی انجام می شود و هر نوع قالب بندی هزینه و دستمزد اجرایی متفاوتی دارد. قبل از اجرای هر سازه باید دستمزد و هزینه های قالب بندی به طور دقیق برآورد شود.

یکی از چالش‌های مهم در پروژه‌های سازه بتنی، نحوه محاسبه قیمت دستمزد قالب‌ بندی است. در صورت عدم اطلاع از عوامل مؤثر بر محاسبه هزینه قالب‌ بندی، این چالش می‌تواند تبدیل به دردسر شود و درگیری‌های حقوقی را در پی داشته باشد. اگر سازه شما از نوع بتنی است و در مورد محاسبه حق الزحمه قالب‌ بندی و عوامل مؤثر بر آن اطلاع چندانی ندارید، این مقاله را از دست ندهید.

هزینه و قیمت دستمزد قالب بندی چقدر است؟

روش محاسبه هزینه و دستمزد قالب‌ بندی چگونه است؟

قیمت دستمزد قالب‌ بندی معمولاً بر اساس هر متر اعلام می‌شود و به همین دلیل متراژ پروژه تأثیر زیادی در محاسبه حق الزحمه قالب‌ بندی دارد. البته نوع قالبی که انتخاب می‌کنید نیز بر محاسبه هزینه قالب‌ بندی تأثیر دارد، چراکه برخی از انواع قالب به تدارکات بیشتر، نیروی انسانی متخصص و باتجربه نیاز دارد یا ممکن است به دلیل بالاتر بودن وزن قالب و نیاز به کار یدی سنگین، قالب‌بند دستمزد قالب‌ بندی بیشتری را از شما طلب کند.

برای شفافیت بیشتر در محاسبه قیمت دستمزد قالب‌ بندی، بهتر است که با تیم قالب‌بند یک قرارداد حقوقی شفاف و اصولی امضا کنید. علاوه بر شرح کامل وظایف کارفرما، پیمانکار و دستگاه نظارت، باید نوع قالب و مصالح مورداستفاده در قالب‌ بندی بتن به‌صورت کامل در قرارداد پیمانکاری قالب بندی ذکر شود تا از ایجاد اختلاف بر سر محاسبه هزینه قالب‌ بندی جلوگیری شود. همچنین باید نحوه تأمین مصالح و ابزار، هزینه‌های بالاسری، سود پیمانکار و نحوه پرداخت دستمزد قالب‌ بندی نیز در قرارداد مذکور قید شود. در محاسبه جریمه تأخیر باید روزهای تعطیل کارگاه و ساعات کار قید شود تا پیمانکار متضرر نشود.

هزینه و قیمت دستمزد قالب بندی چقدر است؟

چگونه دستمزد قالب‌ بندی بر اساس نوع قالب‌ بندی محاسبه می‌شود؟

همان‌طور که گفتیم، نوع قالب و روش قالب‌ بندی یکی از عوامل مهم و تأثیرگذار بر قیمت دستمزد قالب‌ بندی و هزینه آن است. در ادامه در مورد آنالیز قیمت قالب‌ بندی بر اساس نوع قالب بیشتر توضیح می‌دهیم:

هزینه و قیمت دستمزد قالب بندی چقدر است؟

قالب بتن فلزی

قالب بتن فلزی گران‌قیمت‌ترین نوع قلب بتن است، چراکه باید برای ساخت آن از ورق فولادی سنگین و ضخیم استفاده شود و قیمت ورق سیاه نیز در سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت دلار و عوامل دیگر، افزایش زیادی داشته است. به همین دلیل هزینه خرید قالب فلزی به‌تنهایی نقش بزرگی در محاسبه هزینه قالب‌ بندی دارد. همچنین از آنجایی‌که در محاسبه دستمزد قالب‌ بندی حق الزحمه حمل‌ونقل قالب توسط پرسنل قالب‌بند نیز محاسبه می‌شود و قالب‌های فلزی وزن بالایی دارند، بنابراین در صورت استفاده از قالب فلزی، قیمت دستمزد قالب‌ بندی بالا می‌رود.

هزینه و قیمت دستمزد قالب بندی چقدر است؟

قالب بتن چوبی

قالب‌های چوبی در مقایسه با قالب‌های فلزی وزن و قیمت پایین‌تری دارند و همین موضوع، یکی از عوامل کاهش قیمت دستمزد قالب‌ بندی با استفاده از این قالب است. با این حال این نکته را فراموش نکنید که قالب‌ بندی با استفاده از قالب چوبی در مقایسه با سایر انواع قالب به زمان زیادی نیاز دارد و اگر با پیمانکار قالب‌بند بر سر پرداخت دستمزد به‌صورت روزمزد توافق کرده باشید، هزینه‌ای که باید برای دستمزد قالب‌ بندی بپردازید بالا می‌رود.

همچنین دوام قالب‌های چوبی از سایر انواع قالب کمتر است و این موضوع نیز منجر به افزایش قیمت دستمزد قالب‌ بندی در درازمدت می‌شود.

هزینه و قیمت دستمزد قالب بندی چقدر است؟

قالب بتن آجری

دستمزد قالب‌ بندی با استفاده از قالب آجری معمولاً کمتر از قالب‌های دیگر است، اما یک‌بارمصرف بودن قالب آجری، بزرگ‌ترین نقطه‌ضعف آن است و باید آن را در محاسبه هزینه قالب‌ بندی در نظر بگیرید، چراکه باید برای هر بار قالب‌ بندی به این روش، آجر تهیه کنید. همچنین برای استفاده از آجر به عنوان قالب، به شن و ماسه نیز نیاز دارید که این موضوع نیز هزینه قالب‌ بندی را بالا می‌برد.

در کنار این معایب، قیمت آجر کمتر از قالب‌های چوبی و فلزی است و راحت‌تر نیز پیدا می‌شود که این موضوع می‌تواند در آنالیز قیمت قالب‌ بندی به این روش، یک مزیت محسوب شود.

هزینه و قیمت دستمزد قالب بندی چقدر است؟

مهم‌ترین نکات در نحوه محاسبه دستمزد قالب‌ بندی چیست؟

همان‌طور که گفتیم محاسبه حق الزحمه قالب‌ بندی با استفاده از متراژ سازه انجام می‌شود. گاهی اوقات ممکن است این حق الزحمه بر اساس وزن قالب نیز انجام شود. یکی از عواملی که می‌تواند قیمت دستمزد قالب‌ بندی را کاهش دهد، افزایش متراژ سازه است. البته این موضوع به‌صورت توافقی انجام می‌شود و ممکن است یک اکیپ قالب‌بند به دلیل پیچیده بودن فرایند قالب‌ بندی و تجربه بالای خود، حاضر به کاهش دستمزد خود نشود.

مهم‌ترین نکته‌ای که باید در قرارداد قالب‌ بندی و در بخش نحوه محاسبه دستمزد قالب‌ بندی به آن اشاره کنید این است که پیمانکار موظف است کار را بالاترین کیفیت و بهترین متریال انجام دهد. شما به عنوان کارفرما باید پیش از آغاز کار ۱۰ درصد قیمت دستمزد قالب‌ بندی را به عنوان حسن انجام کار پرداخت کنید و مابقی دستمزد نیز باید در چند قسط و در فواصل انجام کار پرداخت شود.

هزینه و قیمت دستمزد قالب بندی چقدر است؟

مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در نحوه محاسبه هزینه قالب‌ بندی چیست؟

محاسبه هزینه قالب‌ بندی به دستمزد قالب‌ بندی، هزینه خرید قالب و هزینه‌های مربوط به موارد زیر بستگی دارد:

  • روش گودبرداری و پیچیدگی‌های آن
  • نقشه سازه و پیچیدگی‌های آن
  • تعداد طبقات
  • کاربری ساختمان
  • خصوصیات جغرافیایی محل احداث پروژه مثل نوع خاک و …
  • قیمت روزانه مصالح و تجهیزات موردنیاز برای قالب‌ بندی

همچنین دستمزد قالب‌ بندی قسمت‌های مختلف سازه با یکدیگر متفاوت است؛ چراکه قالب‌ بندی هر بخش سازه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و ممکن است قالب‌ بندی برخی از بخش‌ها آسان‌تر یا سخت‌تر از دیگری باشد. به عنوان مثال در آذر ۱۴۰۱، دستمزد قالب‌ بندی بخش‌های مختلف سازه به ازای هر مترمربع، به شرح زیر است:

  • قالب‌ بندی فونداسیون: ۲۰۰.۰۰۰ تومان
  • قالب‌ بندی دور اسکلت: ۷۵.۰۰۰ تومان
  • اجرای دیوار برشی: ۳۵۰.۰۰۰ تومان
  • سقف کوبیاکس بدون دیوار برشی: ۳۲۰.۰۰۰ تومان

نکته‌ای که باید در این قسمت به آن توجه کنید این است که پیش از انتخاب یک پیمانکار قالب‌ بندی به دلیل دستمزد مناسب، باید ابتدا از مجرب بودن پرسنل و رزومه قدرتمند آن اطمینان حاصل کنید.

همان‌طور که در ابتدای مقاله خواندید، قیمت قالب یکی از عوامل مؤثر بر دستمزد قالب‌ بندی است.

برای خرید انواع قالب بتنی و تجهیزات قالب‌ بندی باکیفیت و همچنین برای اطلاع از قیمت روز انواع قالب و تجهیزات مربوطه و کسب مشاوره در زمینه انتخاب قالب مناسب می‌توانید با کارشناسان ما در بخش فروش عمران مارکت در تماس باشید.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *