میزان تحمل جک سقفی چقدر است؟

میزان تحمل جک سقفی چقدر است؟

میزان تحمل و ظرفیت باربری جک سقفی باید قبل از اجرای هر سقف و سازه ای محاسبه شود. جک های سقفی در اصل پایه های اطمینان برای تگهداری سقف برای بتن ریزی است. بنابراین اندازه گیری این مورد بسیار اهمیت دارد. در ادامه این مقاله می توانید روش محاسبه ظرفبت باربری جک سقفی را یاد بگیرید.

محاسبه میزان تحمل جک سقفی یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش استحکام سقف بتنی است. جک‌های سقفی وظیفه تحمل بار سقف تا زمان سفت شدن بتن را بر عهده دارند و اگر محاسبات مربوط به بار وارده از سقف و میزان تحمل جک به‌درستی انجام نشود، امکان فروریختن و شکم دادن سقف وجود دارد. در این مقاله با نحوه محاسبه ظرفیت باربری جک سقفی و عوامل مؤثر بر افزایش آن، آشنا می‌شوید.

میزان تحمل جک سقفی چقدر است؟

نحوه محاسبه ظرفیت باربری جک سقفی چگونه است؟

جک‌های سقفی با استفاده از ۲ لوله با ضخامت‌های متفاوت و به‌صورت نری و مادگی ساخته می‌شوند که معمولاً قطر لوله مادگی ۶ و قطر لوله نری ۵ سانتیمتر است و هر ۲ ضخامتی برابر با ۲.۵ سانتیمتر دارند. بسته به ارتفاع سقف و میزان بار وارده، ممکن است ارتفاع کلی جک بین ۳.۵ تا ۵.۵ سانتیمتر متغیر باشد. محاسبه میزان تحمل جک سقفی به شما کمک می‌کند تا پس از محاسبه میزان بار وارد شده از سقف، جک مناسب را برای آن پیدا کنید و استحکام سقف را تا لحظه سفت شدن بتن تضمین کنید.

برای محاسبه میزان تحمل جک سقفی، از فرمول‌های زیر استفاده می‌شود:

Ix=Iy=πr۳t=(πd۳t)/8

A=π(d۲۰-d۲i)

r=√I/A=1.77 cm

در فرمول‌های بالا طول جک ۳.۵ متر، قطر لوله نری ۵ و لوله مادگی ۶ سانتیمتر و ضخامت آن‌ها نیز ۲.۵ سانتیمتر در نظر گرفته شده است. با جایگذاری عدد بالا در فرمول زیر، ضریب لاغری جک به دست می‌آید:

= L/R=350/1.77=195∂

تنش مجاز جکی که لاغری آن ۱۹۵ است، معادل ۴۴۰ کیلوگرم بر سانتیمتر مکعب می‌شود و جایگذاری آن در فرمول زیر، ظرفیت باربری جک سقفی را به ما می‌دهد:

Pa=AFa=۳.۷۲*۴۴۰=۱۶۳۷ kg=1.64 ton

میزان تحمل جک سقفی چقدر است؟

چگونه می توان میزان تحمل جک سقفی را افزایش داد؟

برای افزایش میزان تحمل جک سقفی، چند راه ساده وجود دارد. مثلاً با افزایش قطر و ضخامت لوله‌های جک سقفی می توان ظرفیت باربری آن را افزایش داد یا فواصل بین جک‌ها را تا ۵۰ سانتیمتر کم کرد تا ظرفیت باربری جک سقفی افزایش پیدا کند. درصورتی‌که این روش‌ها جواب ندهد، نمی‌توان توان فاصله بین جک‌ها را کمتر کرد. در چنین حالتی یا باید از سیستم‌های داربست بندی مدولار استفاده کرد یا محاسبات مربوط به بار سقف و ظرفیت باربری جک را مجدداً انجام داد.

یک راه دیگر، مهاربندی اصولی جک‌های سقفی است که می‌تواند میزان تحمل جک سقفی را به طرز چشمگیری افزایش دهد. به عنوان مثال مهار یک جک ۳.۵ متری از وسط، تنش مجاز آن را حدوداً ۲ برابر می‌کند و ظرفیت باربری آن را به ۳.۴ تن می‌رساند.

میزان تحمل جک سقفی چقدر است؟

نحوه قرارگیری جک‌ها برای افزایش میزان تحمل جک سقفی باید چگونه باشد؟

هنگام قرار دادن جک‌های سقفی، مهم‌ترین عاملی که می‌تواند ظرفیت باربری جک سقفی را به حداکثر برساند، تراز کردن جک و اطمینان از سفت بودن سطح زیرین آن است. زیرسازی اصولی و مناسب باعث می‌شود نیروی وارد شده از سقف مستقیماً به زمین وارد شود و جک فقط نقش رابط را بازی کند.

همیشه لازم نیست که سطح زیرین جک بتنی باشد، زیرسازی درست در کنار رعایت فاصله مناسب، باعث می‌شود میزان تحمل جک سقفی بالا برود و از خمیدگی قسمت نری آن جلوگیری شود.

جمع بندی

خرید جک سقفی باکیفیت نیز می‌تواند یکی از عوامل تضمین‌کننده ظرفیت باربری جک سقفی باشد. برای خرید جک سقفی باکیفیت و با قیمت مناسب می‌توانید با تماس با شماره ۰۲۵۳۳۵۵۸۸۸۸ با کارشناسان ما در بخش فروش عمران مارکت در تماس باشید. خرید، ثبت سفارش و مشاوره نیز از طریق تماس با کارشناسان فروش عمران مارکت امکان‌پذیر است.

لطفا دیدگاهتان را با ما درمیان بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *