مقالات عمران مارکت

کاربرد و مزایای داربست

کاربردها و مزایای داربست

داربست یک سازه دسترسی موقت با کاربردهای و مزایای فراوان است که نمی‌توان ساخت‌وساز را بدون آن تصور کرد. کاربرد داربست فقط محدود به ساختمان‌سازی و کار در ارتفاع نمی‌شود و لیست بلندبالایی دارد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. همچنین در انتهای مقاله نیز با مزایای

ادامه مطلب »
داربست متحرک

داربست متحرک (چرخ‌دار) چیست؟

داربست متحرک که به نام های داربست چرخ دار، داربست آسانسوزی یا کلایمر نیز شناخته می شود. یک چهارپایه بزرگ چرخ دار است که با لوله های داربستی ساخته می شود. در ادامه ببیشتر با این داربست آشنا می شویم.

ادامه مطلب »
داربست پله ای یا پله داربستی چیست؟

داربست پله ای یا پله داربستی چیست؟

داربست پله ای (پله داربستی) یکی از انواع پرکابرد داربست است. این داربست با استفاده از لوله های داربستی و به دو روش سنتی و مدرن تولید می شود. در ادامه این مقاله با اجزا، ویژگی ها، روش نصب و مزایای این داربست بیشتر آشنا شوید.

ادامه مطلب »
کفراژبندی چیست

کفراژ بندی چیست؟ و تفاوت آن با داربست بندی چیست؟

کفراژ بندی همان قالب بندی بتن است. این اصلاح از زبان فرانسوی به فرهنگ ما وارد شده است. با اینحال خیلی از افراد معنی کفراژبندی را با داربست بندی اشتباه می گیرند. در صورتی که کفراژ تنها برای قالب استفاده می شود.

ادامه مطلب »
اصطلاحات داربست بندی

اصطلاحات داربست بندی

داربست ها مانند بسیاری از مراحل ساخت و ساز یک سازه، از قسمت ها و بخش های مختلفی تشکلیل شده اند و برای اجرای این داربست ها باید با اصطلاحات آن آشنایی لازم را داشت. در این مقاله با انواع اصطلاحات داربست بندی آشنا می شوید.

ادامه مطلب »
قوانین ایمنی داربست

دستور العمل و قوانین ایمنی داربست فلزی

داربست در پروژه های ساخت و ساز کاربرد بالایی دارد. اجرای داربست همیشه با خطرات زیادی برای کارگران و عابرین همراه است. به همین دلیل در اجرای داربست باید تمام قوانین و اصول ایمنی داربست رعایت شود.

ادامه مطلب »
تفاوت داربست چکشی و داربست مثلثی

تفاوت‌های داربست مثلثی و چکشی چیست؟

داربست مثلثی یا داربست چکشی یکی از محبوب‌ترین انواع داربست در فرایندهای قالب‌بندی و بتن‌ریزی هستند که از آن‌ها به عنوان پایه‌های اطمینان نیز استفاده می‌شود و معمولاً پس از قالب برداری بتن و اطمینان از استحکام آن، جمع‌آوری می‌شوند. به همین دلیل، نقش داربست مثلثی یا داربست چکشی در

ادامه مطلب »
داربست شورینگ

شورینگ یا اسکافلد شورینگ چیست؟

داربست یا اسکافلد شورینگ، یکی از انواع داربست های ساختمانی است که برای اجرای پروژه های بتن ریزی سنگین مانند پل ها استفاده می شود. در ادامه این مقاله با اجزا و نحوه اجرای داربست شورینگ بیشتر آشنا می شوید.

ادامه مطلب »
قالب بندی مقاطع مدور کمانی

قالب بندی مقاطع مدور-کمانی چگونه انجام می شود؟

قالب بندی مدور (قوسی- کمانی) برای ساخت انواع سازه های با اشکال مدور کاربرد دارد. قالب هایی که برای این قالب بندی استفاده می شود، قالب های مدولار یا قالب های کمانی هستند. در ادامه این مقاله با روش قالب بندی مدور و اجرای قالب بندی مدور آشنا می شوید.

ادامه مطلب »
قالب بندی سد بتنی

اجرا و قالب بندی سد چگونه انجام می‌شود؟

قالب بندی سد بتنی یکی از قسمت های عملیاتی ساخت و اجرای سد محسوب می شود. برای اجرای قالب بندی سد بتن از انواع قالب های مدولار و قالب های خاص استفاده می شود. برای اشنایی هرچه بیشتر با روش قالب بندی سد در این مقاله با شما هستیم.

ادامه مطلب »
قیمت هر کیلو قالب فلزی بتن

قیمت هر کیلو قالب فلزی بتن چقدر است؟

قالب های فلزی بتن مدولار در دو نوع تسمه ای و لب خم و با ابعاد متنوعی تولید می شوند. برای آگاهی از قیمت هر کیلو قالب فلزی بتن باید موارد زیادی مانند ورن، نوع ورق، روش ساخت و کارخانه تولید کننده را در نظر گرفت.

ادامه مطلب »
قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی

قالب بتن فلزی یا قالب بتن پلاستیکی

بسیاری از پیمانکاران در انتخاب قالب بتن، میان انتخاب قالب بتن فلزی و قالب بتن پلاستیکی مردد می شوند. برای انتخاب هرچه بهتر بین قالب بتن فلزی و قالب بتن پلاستیکی باید با کاربردها، مزایا و معایب هر کدام بهتر آشنا شوید.

ادامه مطلب »
پشت بندی قالب بتن

روش اجرا و انواع پشت بندی قالب بتن

قالب بندی قالب های فلزی، همواره نیاز به پشت بندی دارد. پشت بندی قالب بتن با استفاده از داربست، سولجر و اتصالات قالب بندی انجلم می شود. این کار برای استحکام هرچه بهتر قالب ها صورت می گیرد.

ادامه مطلب »
مزیت قالب بتن فلزی

۶ مزیت قالب بتن فلزی نسب به سایر قالب‌ها

قالب بتن فلزی در انواع مختلف ساخته می شود و برای بسیاری از پروژه های ساختمانی اولین گزینه برای اجرای قالب بندی است. مزیت های قالب بتن فلزی نسبت به سایر قالب ها، دلیل اصلی کاربردی تری تر بودن این قالب محسوب می شود.

ادامه مطلب »
قالب بندی ستون با مقطع متغییر

قالب بندی ستون با مقطع متغیر چگونه انجام می‌شود؟

در بسیاری از پروژه های بزرگ، تمام ستون ها مقطع یکسانی ندارند، برای اینکه پروژه با سرعت بالاتری اجرا شود. از قالب های ستون با مقطع متغیر یا به اصلاح از قالب های کشویی استفاده می شود. در ادامه این مقاله با این قالب بیشتر آشنا می شوید.

ادامه مطلب »
قالب بندی پل و عرشه

قالب بندی پل و عرشه پل چگونه انجام می‌شود؟

پل ها از مهم ترین امکانات راه سازی هستند. قالب بندی پل و عرشه در پل ها بعد از قالب بندی فونداسیون انجام می شود. برای اجرای قالب بندی عرشه و پل از انواع قالب بتن مدولار و قالب های خاص مانند قالب تیر بتنی استفاده می شود. در ادامه این مقاله با عرشه پل و روش قالب بندی و مصالح مورد نیاز آن بیشتر آشنا می شوید.

ادامه مطلب »

مزایا و معایب انواع قالب‌های بتنی چیست؟

قالب های بتنی در جنس های مختلفی تولید می شوند، هر کدام این قالب ها، مزایا و معایبی دارند. در اجرای پروژه های عمرانی باید به این مزایا و معایب در راستای کاهش هزینه ها و مقاومت سازه توجه شود. در ادامه این مقاله با انواع مزایا و معایب قالب های بتنی بیشتر آشنا می شوید.

ادامه مطلب »
قالب بندی بتن- قالب بندی- انواع روش قالب بندی

قالب بندی بتن از انواع تا اجرا

قالب بندی بتن یکی از فعالیت های عمرانی است که در اجرای فونداسیون، نیر، ستون، دیوار و سقف استفاده می شود. برای ساخت یک سازه با کیفیت، قالب بندی تاثیر بسیار مهمی دارد. در نتیجه برای اجرای هرچه بهتر قالب بندی باید با ساز و کار آن به صورت کامل آشنا شوید.

ادامه مطلب »
نکات مهم در اجرای قالب بندی بتن

۱۰ نکته که باید در اجرای قالب بندی بتن جدی بگیرید

در اجرای قالب بندی بتن باید نکاتی مانند ایمنی، فشار وارده بر قالب، بازرسی فنی، پایداری اتصالات، تعمیرات و نگهداری، نکات قالب برداری و روغن کاری را در نظر بگیرید. در ادامه این مقاله با تمام این نکات اجرایی بیشتر آشنا خواهید شد.

ادامه مطلب »